Towing-tank experiments for determining static hydrodynamic coefficients and resistance are presented for various configurations of a full scale submerged body. The model is self propelled and connected to a 3-component balance designed on purpose. Hydrodynamic coefficients are determined both in presence of static angles of incidence ? of the body or with angles of deflection ? of the rudders. Finally the model was tested by adding different appendages.
Sono presentati i risultati delle prove di autopropulsione e rimorchio in acqua calma su varie configurazioni di modelli di corpi immersi in vera grandezza. Per le prove è stata realizzata appositamente una bilancia stagna a 3 componenti montata all'interno del corpo immerso. Sono stati determinati i coefficienti idrodinamici statici sia con angoli di incidenza ? del corpo che con vari angoli di deflessione ? dei timoni. L'inserimento di alcune appendici ha completato il programma sperimentale.
Prove di autopropulsione in acqua calma su modelli di corpi subacquei, RAP n° 1/P.2335
1997
Abstract
Towing-tank experiments for determining static hydrodynamic coefficients and resistance are presented for various configurations of a full scale submerged body. The model is self propelled and connected to a 3-component balance designed on purpose. Hydrodynamic coefficients are determined both in presence of static angles of incidence ? of the body or with angles of deflection ? of the rudders. Finally the model was tested by adding different appendages.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


