Towing experiments in submerged conditions are presented for some 1:12 scale model of hydrophones, for determining its hydrodynamic behaviour behind a submarine. The Remmers R-62 test-rig for submerged bodies is used in the experiments, using the C2204 submarine as towing model. The towing force in the connection point is measured throughout three sequential running phases: the transient acceleration, steady state, transient deceleration. When possible, the measurements are compared with some empirical formulae, showing a good correspondence in one case.
Sono presentati i risultati delle prove di traino da parte di un sommergibile a quota profonda eseguite su alcuni modelli in scala 1:12 di cortina idrofonica, al fine di valutarne il comportamento idrodinamico. Per il traino è stata utilizzata l'apparecchiatura Remmers R-62 per corpi immersi intorno alla quale è stato montato il modello di sommergibile C2204. Con quest'ultimo in condizioni di autopropulsione, è stata misurata la forza di traino nel punto di attacco della cortina durante tre fasi sequenziali: transitorio di accelerazione, velocità costante, transitorio di decelerazione. Ove possibile, le misure sono state confrontate con alcune formule teorico-empiriche, riscontrando una buona corrispondenza con una di esse.
Esperienze con cortina idrofonica, Rapporto di prova n° 1/2207
1992
Abstract
Towing experiments in submerged conditions are presented for some 1:12 scale model of hydrophones, for determining its hydrodynamic behaviour behind a submarine. The Remmers R-62 test-rig for submerged bodies is used in the experiments, using the C2204 submarine as towing model. The towing force in the connection point is measured throughout three sequential running phases: the transient acceleration, steady state, transient deceleration. When possible, the measurements are compared with some empirical formulae, showing a good correspondence in one case.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


