Uncertainty assessment of the self-propulsion experiments results are presented for the frigate scale model C.2520. UNI CEI ENV 13005 guidelines have been followed to perform the analysis. The uncertainty is evaluated for one speed gathering measurements coming from various test campaigns performed with the scale model. This made the results more general, providing about ten observations in reproducibility conditions to determine the statistical uncertainty (Type A), and eight parameters influencing the measurement to evaluate the Type B uncertainty. The results show that the combined uncertainty for measurand rate of revolution "n" is equal to 0.2% of mean estimated value, while both for the thrust T and absorbed torque Q is equal to 0.5%. The analysis was then directed to the ITTC '57 method for predicting full scale performances obtaining, among other things, an uncertainty on the delivered power PD equal to 0.6%.

È presentata l'analisi d'incertezza per le prove di autopropulsione su carene dislocanti eseguita utilizzando i risultati del modello di fregata C.2520. Per effettuare l'analisi sono state seguite le linee guida UNI CEI ENV 13005. L'incertezza è stata valutata per una velocità raccogliendo dati provenienti da diverse campagne di sperimentazione eseguite sulla carena. Ciò ha reso i risultati più generali, fornendo circa dieci osservazioni per l'incertezza statistica di tipo A ed otto parametri, tra quelli che possono influenzare la misura, per valutare incertezza di tipo B. I risultati mostrano che l'incertezza composta dei giri elica n è pari allo 0.2% del valore medio stimato, mentre sia per la spinta T che per la coppia assorbita Q sono pari allo 0.5%. L'analisi quindi è stata rivolta al metodo di previsione nave ottenendo, tra l'altro, un'incertezza sulla potenza assorbita dall'elica PD pari al 0.6%.

Analisi d'Incertezza di Prove di Autopropulsione Carene Dislocanti, Rapporto Tecnico 2009-085-RT

2009

Abstract

Uncertainty assessment of the self-propulsion experiments results are presented for the frigate scale model C.2520. UNI CEI ENV 13005 guidelines have been followed to perform the analysis. The uncertainty is evaluated for one speed gathering measurements coming from various test campaigns performed with the scale model. This made the results more general, providing about ten observations in reproducibility conditions to determine the statistical uncertainty (Type A), and eight parameters influencing the measurement to evaluate the Type B uncertainty. The results show that the combined uncertainty for measurand rate of revolution "n" is equal to 0.2% of mean estimated value, while both for the thrust T and absorbed torque Q is equal to 0.5%. The analysis was then directed to the ITTC '57 method for predicting full scale performances obtaining, among other things, an uncertainty on the delivered power PD equal to 0.6%.
2009
Istituto di iNgegneria del Mare - INM (ex INSEAN)
È presentata l'analisi d'incertezza per le prove di autopropulsione su carene dislocanti eseguita utilizzando i risultati del modello di fregata C.2520. Per effettuare l'analisi sono state seguite le linee guida UNI CEI ENV 13005. L'incertezza è stata valutata per una velocità raccogliendo dati provenienti da diverse campagne di sperimentazione eseguite sulla carena. Ciò ha reso i risultati più generali, fornendo circa dieci osservazioni per l'incertezza statistica di tipo A ed otto parametri, tra quelli che possono influenzare la misura, per valutare incertezza di tipo B. I risultati mostrano che l'incertezza composta dei giri elica n è pari allo 0.2% del valore medio stimato, mentre sia per la spinta T che per la coppia assorbita Q sono pari allo 0.5%. L'analisi quindi è stata rivolta al metodo di previsione nave ottenendo, tra l'altro, un'incertezza sulla potenza assorbita dall'elica PD pari al 0.6%.
Uncertainty
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/212484
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