The issue number 19 (the last one) of the History of Technology Study Center (Centro di Studio sulla Storia della Tecnica - C.S.S.T., C.N.R.) Publications collects key accounts on the massive work of Giovanni Scagliotti, industrial technician and art, sculpture, painting and photography lover. The "photographic" mark he left in the historical archives of Publifoto (Genoa), screened for cataloguing and study of pictures of some steel plant manufacturing equipment and processes produced by Italimpianti - research within the strategic project Cultural Heritage, subproject Museology and Museography: New methods for managing of photographic archives on the spread of industrial knowledge and technologies - was the opportunity to know, regard, and interview him in the belief that his memories and experiences in a work context supplemented and expanded the largely dispersed "factory documentation" of local leading industries. From these pages you can gather the long, hard and challenging career Scagliotti did in order to gain technical knowledge and a variety of experiences in several industries, even abroad. Even more striking are some successful and extraordinary actions in the interests of production. They turned to be practicable thanks to his high professionalism and skills, deriving from a strong "craft" apprenticeship and allowing you to sense the possibility of a "manual intervention" even on complex and advanced automation systems. From 1950 to 1986, industrial field is actually characterized by radical technological changes that put in crisis the traditional apprenticeship and quickly change "content" and "containers", as well as methods, passing from industrial history to industrial archeology. Some examples of them are the blast-furnace casting at Ilva steel plant, Bagnoli, still practiced in 1953 (fig. 3, p. 34) and the huge press at the disused industrial area of Campi (Genova), since some years a symbol of the complex demolished structures.
Il numero 19 dei Quaderni del C.S.S.T. (Centro di Studio sulla Storia della Tecnica del C.N.R.) e ultimo della serie, raccoglie significative testimonianze sulla intensa attività lavorativa di Giovanni Scagliotti, un tecnico e perito industriale ma anche appassionato di arte, scultura, pittura e fotografia. La sua "impronta fotografica" lasciata nell'archivio della Publifoto di Genova, vagliato per la catalogazione e lo studio di immagini fotografiche di impianti e processi di lavorazione di alcuni stabilimenti siderurgici realizzati dall'Italimpianti - ricerca nell'ambito del Progetto Finalizzato Beni Culturali, sottoprogetto Museologia e Museografia: Nuove metodologie per la gestione di archivi fotografici sulla diffusione delle conoscenze e tecniche industriali -, è stata l'occasione per conoscerlo, stimarlo e interrogarlo nella convinzione che i suoi ricordi e le esperienze maturate nel contesto lavorativo integrassero e ampliassero la "documentazione di fabbrica" di importanti realtà industriali locali, peraltro in gran parte dispersa. Si intuisce facilmente, tra le pagine del Quaderno, il lungo, impegnativo e faticoso cammino della formazione tecnica, delle molteplici esperienze acquisite dallo Scagliotti in diverse realtà industriali anche all'estero. Soprattutto ci colpiscono alcuni interventi straordinari andati a buon fine nell'interesse della produzione e possibili grazie alla sua elevata professionalità e capacità di operare bene, che deriva da un solido apprendistato "artigianale" e che permette di intuire delle possibilità di "intervento manuale" anche all'interno dei complessi e avanzati automatismi industriali. Negli anni in cui opera lo Scagliotti, dal Cinquanta al 1986, il settore industriale è in effetti caratterizzato da radicali cambiamenti tecnologici che mettono in crisi il tradizionale apprendistato di bottega e in tempi rapidissimi trasformano "contenuti" e "contenitori", ma anche modi di operare, che passano dalla storia all'archeologia industriale; ne sono esempi la colata in campo dall'altoforno all'Ilva di Bagnoli, praticata ancora nel 1953 (fig. 3, p. 34) e la enorme pressa nella dismessa area industriale di Campi (Genova) da alcuni anni simbolo delle complesse strutture demolite.
Il lavoro di una vita. Alcune testimonianze su conoscenze e tecniche industriali
Giovanni Ghiglione;
2002
Abstract
The issue number 19 (the last one) of the History of Technology Study Center (Centro di Studio sulla Storia della Tecnica - C.S.S.T., C.N.R.) Publications collects key accounts on the massive work of Giovanni Scagliotti, industrial technician and art, sculpture, painting and photography lover. The "photographic" mark he left in the historical archives of Publifoto (Genoa), screened for cataloguing and study of pictures of some steel plant manufacturing equipment and processes produced by Italimpianti - research within the strategic project Cultural Heritage, subproject Museology and Museography: New methods for managing of photographic archives on the spread of industrial knowledge and technologies - was the opportunity to know, regard, and interview him in the belief that his memories and experiences in a work context supplemented and expanded the largely dispersed "factory documentation" of local leading industries. From these pages you can gather the long, hard and challenging career Scagliotti did in order to gain technical knowledge and a variety of experiences in several industries, even abroad. Even more striking are some successful and extraordinary actions in the interests of production. They turned to be practicable thanks to his high professionalism and skills, deriving from a strong "craft" apprenticeship and allowing you to sense the possibility of a "manual intervention" even on complex and advanced automation systems. From 1950 to 1986, industrial field is actually characterized by radical technological changes that put in crisis the traditional apprenticeship and quickly change "content" and "containers", as well as methods, passing from industrial history to industrial archeology. Some examples of them are the blast-furnace casting at Ilva steel plant, Bagnoli, still practiced in 1953 (fig. 3, p. 34) and the huge press at the disused industrial area of Campi (Genova), since some years a symbol of the complex demolished structures.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


