This report offers a summary of the high school Physical Education and Sport educational curriculum in Italy. The research was conducted within Do It Yourself! A participative approach to increase participation and engagement of high school students in Physical Education and Sport classes (DIYPES), a European Erasmus+ project whose final aim is proposing an innovative participative approach to physical education classes' development and employment, focused on high-school students' expressed needs and interests. The assessment of the current situation related to Physical Education and Sport teaching in Italian high schools, prerequisite for introducing any innovation, was performed following two complementary methodologies: a document analysis of the official documents defining the curriculum at national level, and interviews to 7 stakeholders - 4 high school teachers, 2 researchers and 1 policy maker - in order to gain various points of view on the implementation of the ministerial guidelines, considering in this way the different curriculum levels proposed by UNESCO.

Il report offre un quadro del curricolo scolastico relativo all'insegnamento delle scienze motorie e sportive nella scuola secondaria superiore italiana, frutto di un'indagine condotta nell'ambito del progetto europeo Erasmus+ Do It Yourself! A participative approach to increase participation and engagement of high school students in Physical Education and Sport classes (DIYPES), il cui obiettivo finale è proporre un approccio partecipativo alla progettazione delle lezioni che tenga conto delle preferenze degli studenti. Lo studio della situazione attuale dell'insegnamento delle scienze motorie e sportive nelle scuole superiori italiane, prerequisito per introdurre qualsiasi innovazione, si è svolta attraverso 2 metodologie complementari: una document analysis dei documenti ufficiali che definiscono il curricolo a livello nazionale, e interviste a 7 stakeholder - 4 insegnanti di 3 scuole superiori, 2 ricercatori e 1 policy maker - per acquisire diversi punti di vista sull'implementazione delle linee guida ministeriali, in modo da considerare i diversi livelli di curriculum proposti dall'UNESCO.

An assessment of the Physical Education and Sport curriculum of the high school in Italy: official documents and points of view on their implementation

Valente A;Tudisca V;Demurtas P;Tintori A
2020

Abstract

This report offers a summary of the high school Physical Education and Sport educational curriculum in Italy. The research was conducted within Do It Yourself! A participative approach to increase participation and engagement of high school students in Physical Education and Sport classes (DIYPES), a European Erasmus+ project whose final aim is proposing an innovative participative approach to physical education classes' development and employment, focused on high-school students' expressed needs and interests. The assessment of the current situation related to Physical Education and Sport teaching in Italian high schools, prerequisite for introducing any innovation, was performed following two complementary methodologies: a document analysis of the official documents defining the curriculum at national level, and interviews to 7 stakeholders - 4 high school teachers, 2 researchers and 1 policy maker - in order to gain various points of view on the implementation of the ministerial guidelines, considering in this way the different curriculum levels proposed by UNESCO.
2020
Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - IRPPS
Il report offre un quadro del curricolo scolastico relativo all'insegnamento delle scienze motorie e sportive nella scuola secondaria superiore italiana, frutto di un'indagine condotta nell'ambito del progetto europeo Erasmus+ Do It Yourself! A participative approach to increase participation and engagement of high school students in Physical Education and Sport classes (DIYPES), il cui obiettivo finale è proporre un approccio partecipativo alla progettazione delle lezioni che tenga conto delle preferenze degli studenti. Lo studio della situazione attuale dell'insegnamento delle scienze motorie e sportive nelle scuole superiori italiane, prerequisito per introdurre qualsiasi innovazione, si è svolta attraverso 2 metodologie complementari: una document analysis dei documenti ufficiali che definiscono il curricolo a livello nazionale, e interviste a 7 stakeholder - 4 insegnanti di 3 scuole superiori, 2 ricercatori e 1 policy maker - per acquisire diversi punti di vista sull'implementazione delle linee guida ministeriali, in modo da considerare i diversi livelli di curriculum proposti dall'UNESCO.
Physical Education
Curriculum
High school
Italy
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/350140
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact