The purpose of this work is to present some international research on the topic of autonomous mobility of children and on theoretical studies of parenting styles, describing how in recent years the interest on the topic of autonomous mobility also correlates with the different types of style parental (authoritarian, authoritative and permissive). In addition, a research hypothesis will be presented regarding the initiative "We go to school alone", developed as part of the project "The city of children". This research aims to study the effect of children's autonomy of movement (in the home-school path and travel in general) on parenting style and other characteristics of the parent-child relationship.
Lo scopo di questo lavoro è quello di presentare alcune ricerche internazionali sul tema della mobilità autonoma dei bambini e sugli studi teorici degli stili genitoriali, descrivendo come negli ultimi anni l'interesse sull'argomento di mobilità autonoma si correla anche con le diverse tipologie di stile genitoriale (autoritario, autorevole e permissivo). Inoltre, sarà presentata un'ipotesi di ricerca che riguarda l'iniziativa "A scuola ci andiamo da soli", sviluppata nell'ambito del progetto "La città dei bambini". Questa ricerca si pone l'obiettivo di studiare l'effetto dell'autonomia di movimento dei bambini (nel percorso casa-scuola e di spostamento in generale) sullo stile genitoriale e su altre caratteristiche del rapporto genitore-figlio.
La mobilità autonoma dei bambini e la correlazione con gli stili genitoriali: una rassegna bibliografica
Marica Notte;Daniela Renzi
2020
Abstract
The purpose of this work is to present some international research on the topic of autonomous mobility of children and on theoretical studies of parenting styles, describing how in recent years the interest on the topic of autonomous mobility also correlates with the different types of style parental (authoritarian, authoritative and permissive). In addition, a research hypothesis will be presented regarding the initiative "We go to school alone", developed as part of the project "The city of children". This research aims to study the effect of children's autonomy of movement (in the home-school path and travel in general) on parenting style and other characteristics of the parent-child relationship.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.