The technical report describes the carrying out of 3 sea-keeping series at displacement equal to 2/3 of the maximum weight for the naval unit. The first 2 series are performed in head waves with an irregular sea (JONSWAP spectrum) at seastate 4 and two different forward speeds, respectively 6 and 12 knots; the third series is always performed with irregular sea in head waves and spectrum of JONSWAP at state 8 and ship speed of 5 knots. During the acquisition of each series, lasting at least 30 minutes in real scale, the following physical quantities are recorded: heave and pitching motion, accelerations in 3 defined points of the ship: command bridge, machine gun area and center of the flight deck. In addition, any occurrences of water deck and emergence of the transom will be counted. A peculiarity of this study is the estimate of the periods of quiescence with respect to the pitching in order to identify time windows for the operability of the crew.

Il rapporto tecnico descrive lo svolgimento di 3 serie di tenuta al mare al dislocamento pari ai 2/3 di quello massimo di progetto per l'unità navale. Le prime 2 serie sono eseguite con mare di prua irregolare tipo JONSWAP allo stato 4 e due diverse velocità di avanzamento, rispettivamente 6 e 12 nodi; la terza serie è eseguita sempre con mare irregolare di prua e spettro di JONSWAP allo stato 8 e velocità nave di 5 nodi. Durante l'acquisizione di ogni serie, della durata complessiva di almeno 30 minuti nave, vengono registrate le seguenti grandezze fisiche: moto di sussulto e di beccheggio, accelerazioni in 3 punti definiti della nave: ponte di comando, zona della mitragliera e centro del ponte di volo. Inoltre verranno conteggiati eventuali fenomeni di imbarco d'acqua e di emersione del transom. Particolarità di questo studio è la stima dei periodi di quiescenza rispetto al moto di beccheggio allo scopo di individuare finestre temporali per l'operabilità dell'equipaggio.

Seakeeping su modello di Unità Navale d'Altura Multiruolo - UAM

SANTIC Ivan;D'ADDEO Luigi;DALLA TORRE Stefano;GUERRA Massimo;ZAGAGLIA Roberto;FABBRI Luigi
2021

Abstract

The technical report describes the carrying out of 3 sea-keeping series at displacement equal to 2/3 of the maximum weight for the naval unit. The first 2 series are performed in head waves with an irregular sea (JONSWAP spectrum) at seastate 4 and two different forward speeds, respectively 6 and 12 knots; the third series is always performed with irregular sea in head waves and spectrum of JONSWAP at state 8 and ship speed of 5 knots. During the acquisition of each series, lasting at least 30 minutes in real scale, the following physical quantities are recorded: heave and pitching motion, accelerations in 3 defined points of the ship: command bridge, machine gun area and center of the flight deck. In addition, any occurrences of water deck and emergence of the transom will be counted. A peculiarity of this study is the estimate of the periods of quiescence with respect to the pitching in order to identify time windows for the operability of the crew.
2021
Istituto di iNgegneria del Mare - INM (ex INSEAN)
Il rapporto tecnico descrive lo svolgimento di 3 serie di tenuta al mare al dislocamento pari ai 2/3 di quello massimo di progetto per l'unità navale. Le prime 2 serie sono eseguite con mare di prua irregolare tipo JONSWAP allo stato 4 e due diverse velocità di avanzamento, rispettivamente 6 e 12 nodi; la terza serie è eseguita sempre con mare irregolare di prua e spettro di JONSWAP allo stato 8 e velocità nave di 5 nodi. Durante l'acquisizione di ogni serie, della durata complessiva di almeno 30 minuti nave, vengono registrate le seguenti grandezze fisiche: moto di sussulto e di beccheggio, accelerazioni in 3 punti definiti della nave: ponte di comando, zona della mitragliera e centro del ponte di volo. Inoltre verranno conteggiati eventuali fenomeni di imbarco d'acqua e di emersione del transom. Particolarità di questo studio è la stima dei periodi di quiescenza rispetto al moto di beccheggio allo scopo di individuare finestre temporali per l'operabilità dell'equipaggio.
seakeeping test
unità d'altura multiruolo
stima periodi di quiescenza
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