Taking into acconut a still unpublished manuscript produced by Jonas in 1953 (signature HJ 3-21-1, Philosophisches Archiv, Konstanz), the Ur-text in english of the second paragraph of a work published later (Wandel und Bestand. Vom Grunde der Verstehbarkeit des Geschichtlichen, 1970), the paper analyses Jonas's ideas on the knowledge about the inner world of other minds. The actual understanding becomes in this case a special chapter of a kind of knowledge that "rests on the ground of the common humanity of men" and can be described as the possible, even Empedoclean "recognition of like by like".
Prendendo in considerazione un manoscritto ancora inedito prodotto da Jonas nel 1953 (signature HJ 3-21-1, Philosophisches Archiv, Konstanz), lo Ur-text in inglese del secondo paragrafo di un'opera pubblicata più tardi (Wandel und Bestand. Vom Grunde der Verstehbarkeit des Geschichtlichen, 1970), il contributo analizza le idee di Jonas sulla conoscenza relativa al mondo interiore delle altre menti. La comprensione effettiva diventa in questo caso un capitolo speciale di un tipo di conoscenza che "riposa sul fondamento della comune umanità degli uomini" e può essere descritto come il possibile, perfino empedocleo "riconoscimento dell'uguale mediante l'uguale".
Simile simili cognoscitur: il problema della relazione con le altre menti in Hans Jonas
Spinelli Emidio
2005
Abstract
Taking into acconut a still unpublished manuscript produced by Jonas in 1953 (signature HJ 3-21-1, Philosophisches Archiv, Konstanz), the Ur-text in english of the second paragraph of a work published later (Wandel und Bestand. Vom Grunde der Verstehbarkeit des Geschichtlichen, 1970), the paper analyses Jonas's ideas on the knowledge about the inner world of other minds. The actual understanding becomes in this case a special chapter of a kind of knowledge that "rests on the ground of the common humanity of men" and can be described as the possible, even Empedoclean "recognition of like by like".I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.