The recent handbooks of Greek Art usually starts with the statuette of the Lefkandi Centaur (about 900 B.C.). This work is fascinating not only because of its antiquity, but also because of the extraordinary circumstances of its finding: the statuette was beheaded and the two parts were buried in two different graves. The aim of this research is to define the nature of this peculiar rite, by the analysis of the mythological sources talking about the relations between the Centaurs and the Sun and of the other objects found in the graves (a sickle-shaped knife and a vase with an incomplete swastika incised on it). The evidences lead us to think of an Eastern ritual: when a solar eclipse happened, the king was temporarily replaced by a substitute who married a woman; after the wedding, the couple was killed in order to send the ruinous omens of the eclipse to the Underworld. Special statuettes were buried with the victims: maybe our Lefkandi Centaur was buried in a similar rite during one of the two solar eclipses which took place in Greece in 907 and 901 B.C.

Con il Centauro di Lefkandi (Eubea, intorno al 900 a.C.) si aprono i più recenti manuali d'arte greca. Il fascino dell'opera risiede oltre che nell'alta antichità nelle modalità di recupero: la statuetta fu infatti decapitata e le due parti sepolte in tombe distinte. La ricerca mira a definire la natura di questo misterioso rito, sottolineando il rapporto che il mito stabilisce fra i centauri e il sole, e analizzando gli altri oggetti restituiti dalle sepolture: un coltello-falce e un vasetto decorato con quattro svastiche, una delle quali non completata. I dati sembrano adattarsi al rituale orientale del re sostituto: quando si verificava un'eclissi il posto del re legittimo veniva preso da un sostituto, cui veniva data una moglie; i due venivano infine uccisi perché portassero nell'Oltretomba gli effetti del presagio funesto. L'esorcismo prevedeva anche che speciali statuette fossero sepolte con le vittime. Si può pensare che il Centauro sia stato coinvolto in un rito simile in una delle due eclissi di sole totali che si verificarono in Grecia nel 907 e nel 901 a.C.

Sul Centauro di Lefkandi

Fabio Caruso
2004

Abstract

The recent handbooks of Greek Art usually starts with the statuette of the Lefkandi Centaur (about 900 B.C.). This work is fascinating not only because of its antiquity, but also because of the extraordinary circumstances of its finding: the statuette was beheaded and the two parts were buried in two different graves. The aim of this research is to define the nature of this peculiar rite, by the analysis of the mythological sources talking about the relations between the Centaurs and the Sun and of the other objects found in the graves (a sickle-shaped knife and a vase with an incomplete swastika incised on it). The evidences lead us to think of an Eastern ritual: when a solar eclipse happened, the king was temporarily replaced by a substitute who married a woman; after the wedding, the couple was killed in order to send the ruinous omens of the eclipse to the Underworld. Special statuettes were buried with the victims: maybe our Lefkandi Centaur was buried in a similar rite during one of the two solar eclipses which took place in Greece in 907 and 901 B.C.
2004
Istituto per i Beni Archeologici e Monumentali - IBAM - Sede Catania
Istituto di Scienze del Patrimonio Culturale - ISPC
960-7143-34-5
Con il Centauro di Lefkandi (Eubea, intorno al 900 a.C.) si aprono i più recenti manuali d'arte greca. Il fascino dell'opera risiede oltre che nell'alta antichità nelle modalità di recupero: la statuetta fu infatti decapitata e le due parti sepolte in tombe distinte. La ricerca mira a definire la natura di questo misterioso rito, sottolineando il rapporto che il mito stabilisce fra i centauri e il sole, e analizzando gli altri oggetti restituiti dalle sepolture: un coltello-falce e un vasetto decorato con quattro svastiche, una delle quali non completata. I dati sembrano adattarsi al rituale orientale del re sostituto: quando si verificava un'eclissi il posto del re legittimo veniva preso da un sostituto, cui veniva data una moglie; i due venivano infine uccisi perché portassero nell'Oltretomba gli effetti del presagio funesto. L'esorcismo prevedeva anche che speciali statuette fossero sepolte con le vittime. Si può pensare che il Centauro sia stato coinvolto in un rito simile in una delle due eclissi di sole totali che si verificarono in Grecia nel 907 e nel 901 a.C.
Mito greco
iconografia
rituale funerario
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/13489
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