The material for rail ballast is normally obtained from the crushing of rocks with high mechanical strength, such as basalt, trachyte, gneiss and "green rocks", as ophiolites (serpentinites, amphibolites, gabbros, prasinites etc.). Green rocks often contain discrete quantities of heavy metals and minerals as chrysotile and amphiboles asbestos. In Italy the chrysotile asbestos mine in Balangero (Turin) has produced over 5 M tons of railroad ballast, which was used for the railways of Piedmont, Liguria, Lombardy and, in part, Tuscany and Emilia Romagna from 30s up to 1990. In addition to Balangero, several other quarries provided the railways from the 40s to 2000. In 2005 it started a very complex and ambitious monitoring project alongside the Italian Railway Network in order to pinpoint the problem and find the most appropriate methods to solve it.

Il materiale per le massicciate ferroviarie è normalmente ottenuto dalla frantumazione di rocce con alta resistenza meccanica, come basalto, trachite, gneiss e "rocce verdi", come ofioliti (serpentiniti, gabbri, anfiboliti, prasiniti ecc.). Le rocce verdi spesso contengono discrete quantità di metalli pesanti e minerali come crisotilo e amianto di anfibolo. In Italia la miniera di crisotilo a Balangero (Torino) ha prodotto più di 5 milioni di tonnellate di ballast ferroviario, che è stato utilizzato per le ferrovie del Piemonte, della Liguria, della Lombardia e, in parte, della Toscana ed dell'Emilia Romagna dagli anni '30 fino al 1990. Oltre a Balangero, diverse altre cave hanno fornito le ferrovie dagli anni '40 al 2000. Nel 2005 ha avuto inizio un progetto di monitoraggio molto complesso e ambizioso lungo la Rete Ferroviaria Italiana al fine di localizzare il problema e trovare i metodi più appropriati per risolverlo.

Analisi speditiva di fibre di amianto in suoli contaminati attraverso l'accoppiamento tra analisi di immagine e spettroscopia Micro-Raman

Plescia P;Tempesta E;Trapasso F;
2014

Abstract

The material for rail ballast is normally obtained from the crushing of rocks with high mechanical strength, such as basalt, trachyte, gneiss and "green rocks", as ophiolites (serpentinites, amphibolites, gabbros, prasinites etc.). Green rocks often contain discrete quantities of heavy metals and minerals as chrysotile and amphiboles asbestos. In Italy the chrysotile asbestos mine in Balangero (Turin) has produced over 5 M tons of railroad ballast, which was used for the railways of Piedmont, Liguria, Lombardy and, in part, Tuscany and Emilia Romagna from 30s up to 1990. In addition to Balangero, several other quarries provided the railways from the 40s to 2000. In 2005 it started a very complex and ambitious monitoring project alongside the Italian Railway Network in order to pinpoint the problem and find the most appropriate methods to solve it.
2014
Istituto di Geologia Ambientale e Geoingegneria - IGAG
Il materiale per le massicciate ferroviarie è normalmente ottenuto dalla frantumazione di rocce con alta resistenza meccanica, come basalto, trachite, gneiss e "rocce verdi", come ofioliti (serpentiniti, gabbri, anfiboliti, prasiniti ecc.). Le rocce verdi spesso contengono discrete quantità di metalli pesanti e minerali come crisotilo e amianto di anfibolo. In Italia la miniera di crisotilo a Balangero (Torino) ha prodotto più di 5 milioni di tonnellate di ballast ferroviario, che è stato utilizzato per le ferrovie del Piemonte, della Liguria, della Lombardia e, in parte, della Toscana ed dell'Emilia Romagna dagli anni '30 fino al 1990. Oltre a Balangero, diverse altre cave hanno fornito le ferrovie dagli anni '40 al 2000. Nel 2005 ha avuto inizio un progetto di monitoraggio molto complesso e ambizioso lungo la Rete Ferroviaria Italiana al fine di localizzare il problema e trovare i metodi più appropriati per risolverlo.
fibre
amianto
suoli
Micro-Raman
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/227698
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