The activation of proper synergies among cultural heritage, local business and enterprise promotion can play a pivotal role in developing bottom-up processes of urban regeneration and in enhancing competitiveness between cities by enlightening local cultural resources. This paper aims at showing how an integrated approach in urban regeneration could foster business creation and contribute to the heritage preservation. For this purpose, the paper discusses a case study in Boston led by a Community Development Corporation, the Jamaica Plain Neighbourhood Development Corporation, whose overall mission is the promotion of local equitable development, also supporting economic opportunity initiatives. The restoration as well as the re-use of a 19th-century-old brewery is playing a pivotal role by enriching the whole initiative of urban regeneration with a strong symbolic linkage to the former industrial past of the area.
Il paper analizza il sistema di relazioni che lega i processi di rigenerazione urbana alla valorizzazione del patrimonio storico-architettonico, facendo perno sul concetto di brand territoriale come attivatore di micro-economie locali. A tal fine, si sviluppa un caso studio relativo ad una peculiare esperienza di rigenerazione urbana che mette in relazione il recupero di un contenitore di archeologia industriale con i meccanismi di marketing territoriale correlati alla produzione di extra-valore per le imprese presenti in una certa area. Il caso studio riguarda una Community Development Corporation ubicata a Boston, la Jamaica Plain Neighborhood Development Corporation, la cui mission è la promozione di sviluppo locale sostenibile, mediante la creazione di opportunità economiche per un'area in declino socio-economico e fisico. Il restauro e il riuso di una birreria storica rappresenta il punto di forza di una politica urbana che raccorda il processo di rigenerazione dell'area con la valorizzazione del legame simbolico con il suo passato industriale.
VALORIZZAZIONE DEL PATRIMONIO STORICO-ARCHITETTONICO E PROMOZIONE D'IMPRESA: IL CASO THE BREWERY, BOSTON
Gabriella Esposito De Vita;
2014
Abstract
The activation of proper synergies among cultural heritage, local business and enterprise promotion can play a pivotal role in developing bottom-up processes of urban regeneration and in enhancing competitiveness between cities by enlightening local cultural resources. This paper aims at showing how an integrated approach in urban regeneration could foster business creation and contribute to the heritage preservation. For this purpose, the paper discusses a case study in Boston led by a Community Development Corporation, the Jamaica Plain Neighbourhood Development Corporation, whose overall mission is the promotion of local equitable development, also supporting economic opportunity initiatives. The restoration as well as the re-use of a 19th-century-old brewery is playing a pivotal role by enriching the whole initiative of urban regeneration with a strong symbolic linkage to the former industrial past of the area.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.