The authors examine clients' involvement in the innovation processes of creative-intensive business services (CIBS), namely advertising services. Previous research has widely documented the contribution of CIBS providers to their clients' innovation. By contrast, little evidence exists on the involvement of clients in agency's innovation processes, despite the important role of clients as service co-producers and source of knowledge. In order to fill this gap, the authors develop a framework for the analysis of agency-client co-innovation by integrating studies on customer involvement, service innovation and relationship marketing. This conceptual contribution is aimed at advancing the understanding and, thereby, the proactive management of clients' involvement in CIBS innovation.

Gli autori esaminano il coinvolgimento dei clienti nei processi di innovazione dei "creative-intensive business services" (CIBS), i servizi ad alta intesità di creatività, e in particolare dei servizi pubblicitari. La letteratura ha dedicato ampio spazio all'analisi del contributo dei CIBS all'innovazione dei propri clienti, mentre pochi studi hanno esaminato il processo inverso, nonostante l'importante ruolo riconosciuto ai clienti quali fonti di conoscenza e co-produttori di servizi. Per colmare tale gap, gli autori sviluppano un modello analitico integrando gli studi sul coinvolgimento del cliente, l'innovazione nei servizi e il marketing relazionale. Gli autori forniscono un contributo teorico utile a comprendere meglio e, quindi gestire proattivamente, il coinvolgimento dei clienti nell'innovazione dei CIBS.

Co-creation in creative services: the role of client in advertising agencies' innovation

Marasco Alessandra;
2013

Abstract

The authors examine clients' involvement in the innovation processes of creative-intensive business services (CIBS), namely advertising services. Previous research has widely documented the contribution of CIBS providers to their clients' innovation. By contrast, little evidence exists on the involvement of clients in agency's innovation processes, despite the important role of clients as service co-producers and source of knowledge. In order to fill this gap, the authors develop a framework for the analysis of agency-client co-innovation by integrating studies on customer involvement, service innovation and relationship marketing. This conceptual contribution is aimed at advancing the understanding and, thereby, the proactive management of clients' involvement in CIBS innovation.
2013
Istituto di Ricerca su Innovazione e Servizi per lo Sviluppo - IRISS
Gli autori esaminano il coinvolgimento dei clienti nei processi di innovazione dei "creative-intensive business services" (CIBS), i servizi ad alta intesità di creatività, e in particolare dei servizi pubblicitari. La letteratura ha dedicato ampio spazio all'analisi del contributo dei CIBS all'innovazione dei propri clienti, mentre pochi studi hanno esaminato il processo inverso, nonostante l'importante ruolo riconosciuto ai clienti quali fonti di conoscenza e co-produttori di servizi. Per colmare tale gap, gli autori sviluppano un modello analitico integrando gli studi sul coinvolgimento del cliente, l'innovazione nei servizi e il marketing relazionale. Gli autori forniscono un contributo teorico utile a comprendere meglio e, quindi gestire proattivamente, il coinvolgimento dei clienti nell'innovazione dei CIBS.
Creative-intensive business services
advertising agencies
client involvement
innovation
agency-client relationships
conceptual framework
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/257436
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