This essay analyses the musical pièce «Ajantala-Pinocchio», by Bode Sowande (Nigeria), underlining similarities between the story and the events of the child-spirit Ajantala from the Yoruba pantheon and those of the Italian puppet. Specifically, it focalizes on the narrative plots and on the allegorical meanings of the characters and of their interactions.
Il saggio analizza la pièce teatral-musicale «Ajantala-Pinocchio», del nigeriano Bode Sowande, mettendo in evidenza le similitudini tra le vicende dello spirito bambino Ajantala del pantheon yoruba e quelle del burattino italiano. In particolare, si focalizza sugli intrecci narrativi e sui significati allegorici dei personaggi e delle loro interazioni.
Tra mito e allegoria, un'avventura di magia moderna: «Ajantala-Pinocchio», di Bode Sowande
Isabella Maria Zoppi
2002
Abstract
This essay analyses the musical pièce «Ajantala-Pinocchio», by Bode Sowande (Nigeria), underlining similarities between the story and the events of the child-spirit Ajantala from the Yoruba pantheon and those of the Italian puppet. Specifically, it focalizes on the narrative plots and on the allegorical meanings of the characters and of their interactions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


