Following Ceccato's papers, the path is traced which, starting from a radical criticism of the philosophy heritage, led to a description of the mind products in terms of constitutive activity. Linguistic convention was used to single out the mental items, together with the awareness of the personal activity in doing them. Few basic functions, hypothetically related to attention and memory, were employed to describe systematically our knowledge. Special importance was given to the elementary notions, and to the philosophically relevant ones. The previous criticism of the knowing process is always present as awareness that the constitutive activity of a mental item does not encompass the process by which this constitutive activity is produced.
Sul filo di scritti di Ceccato, viene delineato il percorso che dalla critica al conoscere della tradizione filosofica ha portato al modello impiegato per descrivere il mentale in termini di attività costitutiva. Passaggi importanti di questo percorso sono la decisione di avvalersi della consapevolezza del proprio operare e il ricorso alla convenzione semantica propria di una lingua per individuare ciò che viene descritto. Il modello è articolato in un numero limitato di funzioni, attribuite ipoteticamente all'attenzione e alla memoria, impiegate come elementari nella descrizione. Sarà fruttuosamente impiegato per delineare in termini di attività costitutiva un quadro della nostra conoscenza, con particolare attenzione alle nozioni di base e a quelle più filosoficamente impegnate. La critica al conoscere della tradizione attraversa questo percorso come consapevolezza che la descrizione di cosa è avvenuto non sostituisce la descrizione di come è avvenuto anche se la conoscenza viene descritta in termini di attività.
La fondazione del conoscere
Beltrame R
2014
Abstract
Following Ceccato's papers, the path is traced which, starting from a radical criticism of the philosophy heritage, led to a description of the mind products in terms of constitutive activity. Linguistic convention was used to single out the mental items, together with the awareness of the personal activity in doing them. Few basic functions, hypothetically related to attention and memory, were employed to describe systematically our knowledge. Special importance was given to the elementary notions, and to the philosophically relevant ones. The previous criticism of the knowing process is always present as awareness that the constitutive activity of a mental item does not encompass the process by which this constitutive activity is produced.File | Dimensione | Formato | |
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