The success of reception theory during the last decades influenced romance philology, which is more and more focussed on the synchronic level represented by the manuscript than on the dyachronic development of the manuscript tradition: the reader is more important than the author. Some examples from italian lyric poetry (Dante, Boccaccio, Burchiello) and from french narratives (Chanson de Roland, Roman de Troie, Guiron le Courtois) show that a true philology of reception is possible only through a genealogical (stemmatical) approach.
Il successo della teoria della ricezione nei decenni 1970-2010 ha accompagnato la tendenza della filologia romanza a diventare una filologia del manoscritto, concentrata sul momento sincronico della singola testimonianza più che sulla diacronia della tradizione, attenta alle ragioni del lettore più che a quelle dell'autore. Esempi dalla lirica italiana (Dante, Boccaccio, Burchiello) e dalla narrativa francese (Chanson de Roland, Roman de Troie, Guiron le Courtois) dimostrano che una vera filologia della ricezione è possibile solo in una prospettiva genealogica (stemmatica).
Filologia della ricezione: i copisti come attori della tradizione
Leonardi;Lino
2014
Abstract
The success of reception theory during the last decades influenced romance philology, which is more and more focussed on the synchronic level represented by the manuscript than on the dyachronic development of the manuscript tradition: the reader is more important than the author. Some examples from italian lyric poetry (Dante, Boccaccio, Burchiello) and from french narratives (Chanson de Roland, Roman de Troie, Guiron le Courtois) show that a true philology of reception is possible only through a genealogical (stemmatical) approach.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.