The relationship between assessment and technologies has been mostly connected to traditional pedagogical assets, that is assessment within a specific formal learning path. It is less explored the relationship between technologies supporting informal and nonformal learning, through personalized experiences. The emerging Open Digital Badges, which we aim at introducing in this article, can be deemed a technological solution responding to the complex problem of learning assessment and assessment for learning. With the aim of illustrating the relationship between technological affordances and assessment, we introduce the instrument badge, followed by two brief case studies that instantiate its modus operandi and impact. This analysis cast out as conclusions that the potential value of badges, defined at conceptual level and supported by a technological solution for the effective uptake, is only the base leading to more pedagogical experimentation and research.
Com'è noto, la relazione tra valutazione e tecnologie è rimasta legata a concezioni pedagogiche tradizionali, e cioè alla valutazione all'interno di uno specifico percorso di apprendimento formale. Meno esplorata è invece la relazione tra tecnologie e valutazione degli apprendimenti informali e non formali, attraverso percorsi di apprendimento permanente unici e personalizzati. Gli emergenti Open Digital Badge (ODB), che introdurremo in questo articolo, si configurano come soluzione tecnologica rispondente alla complessa problematica della valutazione dell'apprendimento e per l'apprendimento. Analizzeremo la definizione e le specifiche tecniche degli ODB nonché due brevi studi di caso che esemplificano modus operandi e impatto. Da quanto esaminato emerge che, sebbene il valore dei badge sia ancora a livello potenziale, formulato sul piano concettuale e supportato da soluzioni tecnologiche per l'effettiva implementazione, molto resta ancora da esplorare dal punto di vista della ricerca educativa e sperimentazione didattica.
Nuove prospettive tecnologiche a supporto della valutazione per l'apprendimento permanente: il caso degli Open Digital Badge
2014
Abstract
The relationship between assessment and technologies has been mostly connected to traditional pedagogical assets, that is assessment within a specific formal learning path. It is less explored the relationship between technologies supporting informal and nonformal learning, through personalized experiences. The emerging Open Digital Badges, which we aim at introducing in this article, can be deemed a technological solution responding to the complex problem of learning assessment and assessment for learning. With the aim of illustrating the relationship between technological affordances and assessment, we introduce the instrument badge, followed by two brief case studies that instantiate its modus operandi and impact. This analysis cast out as conclusions that the potential value of badges, defined at conceptual level and supported by a technological solution for the effective uptake, is only the base leading to more pedagogical experimentation and research.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
prod_316900-doc_92880.pdf
non disponibili
Descrizione: 14751_29008_2_PB.pdf
Dimensione
794.62 kB
Formato
Adobe PDF
|
794.62 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


