During the last centuries, the geomorphological evolution of the Lagoon of Venice has been largely influenced by several human activities the effects of which have to be added to the ones induced by the natural coastal processes. Many interventions have been carried out in the central part of the basin, which is particularly vulnerable owing to the presence of the City of Venice, the touristic port, and the industrial centre. The aim of this study was the analysis of the modifications that occurred in the area. Historical maps, realized since the 1500s, have provided evidences for the evolution occurred in the last five centuries, whereas the aerial photographs (available since 1954) have given an important contribution to the identification of the most recent changes. The results from these geomorphological studies were interpreted in the light of the local morphodynamic processes and the major engineering works carried out in the lagoon over time. A Geographic Information System software was used to compare georeferenced data and to perform spatial analyses. This work has shown clearly: (a) the diversions of the lower course of the Brenta River aimed to protect Venice from the fluvial sediment discharges, (b) the effects of these diversions, (c) the erosion processes related to the construction of the two jetties at the Malamocco inlet, (c) the development of the Porto Marghera industrial centre, (e) the excavation of the Malamocco Marghera Canal, which has modified the local hydrodynamic processes and favoured erosion of natural and anthropogenic morphological structures.
Nel corso degli ultimi secoli l'evoluzione geomorfologica della Laguna di Venezia è stata notevolmente condizionata dai numerosi interventi antropici condotti in tutto il bacino e nelle zone limitrofe, i cui effetti si sono sommati a quelli indotti dai processi naturali costieri. L'analisi delle modificazioni avvenute nel settore centrale della laguna, particolarmente vulnerabile poiché sede della città di Venezia, del porto turistico e del polo industriale, è stata l'obiettivo di questo studio. A tal fine l'esame della cartografia storica (disponibile a partire dal 1500) ha assunto un ruolo fondamentale, fornendo informazioni uniche e precise sull'assetto passato del territorio, mentre le fotografie aeree (dal 1954) hanno reso un importante contributo al riconoscimento dei cambiamenti più recenti. L'interpretazione congiunta di dati preesistenti soprattutto di carattere geomorfologico e morfodinamico e di informazioni relative alle opere realizzate dall'uomo nei secoli ha permesso di ricostruire l'evoluzione dell'area e di conoscere i rapporti causa-effetto tra evoluzione del paesaggio e processi naturali e antropici. Lo studio è stato condotto con tecnologia GIS (Geographic Information System). Carte e immagini sono state quindi georeferenziate ed è stata creata una banca dati attraverso cui visualizzare ed elaborare diverse tipologie di informazioni geografiche all'interno di un unico progetto di analisi territoriale. Il lavoro ha permesso di mettere in evidenza: (a) i diversi tentativi di deviazione del tratto finale del Fiume Brenta per evitare che, con i suoi apparati deltizi endolagunari, potesse interrare la laguna centrale minacciando così l'integrità di Venezia, (b) gli effetti che tali diversioni hanno prodotto nella laguna stessa, (c) i processi erosivi intensificati dalla costruzione dei moli foranei alla bocca di Malamocco, (d) lo sviluppo del polo industriale di Porto Marghera, (e) lo scavo del canale Malamocco-Marghera, che ha incrementato l'energia e l'idrodinamicità dell'area, favorendo l'ulteriore erosione delle strutture morfologiche naturali e artificiali (barene e casse di colmata) adiacenti.
Variazioni geomorfologiche nell'area centrale della Laguna di Venezia. Elaborazione di cartografia storica e foto aeree.
Rizzetto F;
2015
Abstract
During the last centuries, the geomorphological evolution of the Lagoon of Venice has been largely influenced by several human activities the effects of which have to be added to the ones induced by the natural coastal processes. Many interventions have been carried out in the central part of the basin, which is particularly vulnerable owing to the presence of the City of Venice, the touristic port, and the industrial centre. The aim of this study was the analysis of the modifications that occurred in the area. Historical maps, realized since the 1500s, have provided evidences for the evolution occurred in the last five centuries, whereas the aerial photographs (available since 1954) have given an important contribution to the identification of the most recent changes. The results from these geomorphological studies were interpreted in the light of the local morphodynamic processes and the major engineering works carried out in the lagoon over time. A Geographic Information System software was used to compare georeferenced data and to perform spatial analyses. This work has shown clearly: (a) the diversions of the lower course of the Brenta River aimed to protect Venice from the fluvial sediment discharges, (b) the effects of these diversions, (c) the erosion processes related to the construction of the two jetties at the Malamocco inlet, (c) the development of the Porto Marghera industrial centre, (e) the excavation of the Malamocco Marghera Canal, which has modified the local hydrodynamic processes and favoured erosion of natural and anthropogenic morphological structures.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


