A group of ceramic artifacts belonging to the national Museum of Oriental Art, Rome, dating from the early Chalcolithic to the Iron Age, from Turkey, Iran and Pakistan, was used for a teaching project at the Laboratory ceramic (pottery), glass and enamels of ISCR (Rome). The students tackled personally with a wide range of restoration problems, interacting not only with their teachers, but also with specialists of various analytis fields. The experimental project showed that research and teaching, being inseparable on methodological grounds, are the best guarantee of new scientific results.

Un gruppo di vasi ceramici del Museo Nazionale d'Arte Orientale di Roma, datati dal Calcolitico all'età del Ferro e provenienti da Turchia, Iran e Pakistan sono stati al centro di un progetto didattico dell'Istituto Superiore per la Conservazione ed il Restauro, Roma permettendo agli student di confrontarsi con un vasto arco di probelmi di restauro mettendoli in contatto con gli specialist dei diversi campi analitici e archeologici.

Ceramiche protostoriche orientale. Un'esperienza didattica all'ISCR.

2013

Abstract

Un gruppo di vasi ceramici del Museo Nazionale d'Arte Orientale di Roma, datati dal Calcolitico all'età del Ferro e provenienti da Turchia, Iran e Pakistan sono stati al centro di un progetto didattico dell'Istituto Superiore per la Conservazione ed il Restauro, Roma permettendo agli student di confrontarsi con un vasto arco di probelmi di restauro mettendoli in contatto con gli specialist dei diversi campi analitici e archeologici.
2013
A group of ceramic artifacts belonging to the national Museum of Oriental Art, Rome, dating from the early Chalcolithic to the Iron Age, from Turkey, Iran and Pakistan, was used for a teaching project at the Laboratory ceramic (pottery), glass and enamels of ISCR (Rome). The students tackled personally with a wide range of restoration problems, interacting not only with their teachers, but also with specialists of various analytis fields. The experimental project showed that research and teaching, being inseparable on methodological grounds, are the best guarantee of new scientific results.
archeometria
restauro
ceramica
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/313607
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact