Taking a cue from the book Giambattista Vico y Baltasar Gracián. Dos visiones del Barroco (México 2011), the essay briefly reviews, in the first part, the genesis and development of the concept of the Baroque through the reflections of some of its famous interpreters (Burckhardt, Wölfflin, Croce, Getto, Calcaterra), then focuses, in the second part, on the specific contents of the book. Once the rational balance that had characterized the Renaissance era was disappeared, the Baroque culture was affected by a profound spiritual crisis. Following the advent of the Protestant Reformation and the shattering of the Christian unity, did arrive a profound bewilderment in front of the collapse of religious security, which created a crisis atmosphere and a restless intellectual and spiritual quest. The Baroque period does not express a completely new organic vision of the universe, on the contrary, its main character seems to lie precisely in the consciousness of the "uncertainty of everything", revealing the substantial "instability of the real". Vico and Gracián are certainly the most significant expression of this new and complex cultural climate. Categories such as "analogy", "ingenuity", "fantasy", "memory", "acuity", which play a central role in the powerfully "metaphorical" thought and language of the two philosophers, translate, far from being merely rhetorical, an attitude of "quizzical puzzlement" in the absence of sense of the world, in reality, finding their intimate justification as a reflection of the "instability of the real" that is in the center of the Baroque world view.
Prendendo spunto dal libro Giambattista Vico y Baltasar Gracián. Dos visiones del Barroco (México 2011), il saggio ripercorre brevemente, nella prima parte, la genesi e lo sviluppo del concetto di Barocco attraverso le riflessioni di alcuni suoi celebri interpreti (Burckhardt, Wölfflin, Croce, Getto, Calcaterra), per poi concentrasi, nella seconda parte, sui contenuti specifici del libro. Venuto meno il razionale equilibrio che aveva contraddistinto l'epoca rinascimentale, una profonda crisi spirituale attraversa la civiltà barocca. Con l'infrangersi della compattezza cristiana, in seguito all'avvento della Riforma protestante, subentra un profondo smarrimento di fronte al cadere della sicurezza religiosa che genera un'atmosfera di crisi e di irrequieta ricerca spirituale e intellettuale. L'età barocca non esprime nel suo insieme una nuova visione organica dell'universo, al contrario, il suo carattere principale sembra risiedere proprio nella coscienza dell'"incertezza di tutte le cose", rivelando la sostanziale "instabilità del reale". Di questa nuova e complessa temperie culturale, Vico e Gracián sono di certo l'espressione più significativa. Categorie come l'"analogia", l'"ingegno", la "fantasia", la "memoria", l'"acutezza", che rivestono un ruolo centrale all'interno del pensiero e del linguaggio potentemente "metaforici" dei due filosofi, lungi dall'essere meri artifici retorici, traducono, in realtà, un atteggiamento di "perplessità interrogativa" di fronte alla mancanza di senso del mondo, trovando una loro intima giustificazione, ancora una volta, come riflesso di quella "instabilità del reale" che è al centro della visione del mondo barocca.
L'instabilità del reale. La "crisi" del Barocco nella visione di Vico e Gracián
Armando Mascolo
2016
Abstract
Taking a cue from the book Giambattista Vico y Baltasar Gracián. Dos visiones del Barroco (México 2011), the essay briefly reviews, in the first part, the genesis and development of the concept of the Baroque through the reflections of some of its famous interpreters (Burckhardt, Wölfflin, Croce, Getto, Calcaterra), then focuses, in the second part, on the specific contents of the book. Once the rational balance that had characterized the Renaissance era was disappeared, the Baroque culture was affected by a profound spiritual crisis. Following the advent of the Protestant Reformation and the shattering of the Christian unity, did arrive a profound bewilderment in front of the collapse of religious security, which created a crisis atmosphere and a restless intellectual and spiritual quest. The Baroque period does not express a completely new organic vision of the universe, on the contrary, its main character seems to lie precisely in the consciousness of the "uncertainty of everything", revealing the substantial "instability of the real". Vico and Gracián are certainly the most significant expression of this new and complex cultural climate. Categories such as "analogy", "ingenuity", "fantasy", "memory", "acuity", which play a central role in the powerfully "metaphorical" thought and language of the two philosophers, translate, far from being merely rhetorical, an attitude of "quizzical puzzlement" in the absence of sense of the world, in reality, finding their intimate justification as a reflection of the "instability of the real" that is in the center of the Baroque world view.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.