L'articolo riguarda un gruppo di vasi configurati di produzione greco-orientale, distinto per qualità e iconografia dalla corrente produzione, e rappresentanti il volto di Eracle coperto dalla leontè. L'alta qualità della resa e il limitato numero di esemplari, tutti provenienti dalla stessa matrice (o da matrice della stessa generazione), mettono in luce la particolarità di questa produzione. Attraverso un esame stilistico, l'Autore mette in evidenza gli stertti termini di confronto tra il volto di Eracle su questi vasi e una serie di raffigurazioni su lamine in bronzo decorate a sbalzo prodotte a Samo e rinvenute nell'isola e nel santuario di Olimpia. Lo studio è l'occasione per ricostruire un aspetto ancora inedito del linguaggio figurativo greco-orientale, e particolarmente samio, mettendolo in relazione con l'ambiente artistico multiculturale dell'isola ed in particolare del grande santuario dediacto ad Hera.
The article concerns a group of high quality East-Greek plastic vases. The iconography presents the Herakles' head covered with the leontè. The high quality and the limited number of specimens, all coming from the same mould (or from mould of the same generation), highlight the uniqueness of this production. Starting from a stylistic examination, the Author compares the head and the face of Herakles on these plastic vases with some bronze objects made in Samos and found on the island and in the Olympia sanctuary. The study allows the opportunity to reconstruct a still unknown aspect of the East-Greek artistic language, with particulr regard to Samos. This stylistic aspect is reconsidered into the multicultural context of the archaic island of Samos and of its important Hera sanctuary.
Su un Eracle con leontè ed altri vasi configurati da Catania. Elementi di coroplastica greco-orientale
Pautasso A
2006
Abstract
The article concerns a group of high quality East-Greek plastic vases. The iconography presents the Herakles' head covered with the leontè. The high quality and the limited number of specimens, all coming from the same mould (or from mould of the same generation), highlight the uniqueness of this production. Starting from a stylistic examination, the Author compares the head and the face of Herakles on these plastic vases with some bronze objects made in Samos and found on the island and in the Olympia sanctuary. The study allows the opportunity to reconstruct a still unknown aspect of the East-Greek artistic language, with particulr regard to Samos. This stylistic aspect is reconsidered into the multicultural context of the archaic island of Samos and of its important Hera sanctuary.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


