Results of a computational study to analyse the hydrodynamic performance of horizontal-axis marine current turbines are presented. The methodology is valid for arbitrary three-dimensional unsteady inviscid flows around lifting bodies that results into a Boundary Integral Equation (BIE) model. A viscosity-correction model accounts for performance deviations from idealised potential flow conditions. The methodology is validated by comparison with experimental data from flume tank tests carried out at CNR-INSEAN in the framework of an application by company SABELLA SAS to the Trans-national Access program of the EU-FP7 Project MARINET. Results allow to estimate the accuracy of the proposed methodology to predict turbine performance and its reliability as design tool.
Sono presentati i risultati di una analisi numerica delle prestazioni idrodinamiche di turbine ad asse orizzontale per correnti marine. La metodologia valida per flussi non stazionari tridimensionali non viscosi attorno a corpi portanti risulta in un modello agli elementi di contorno BIEM. Viene considerato un modello per la previsione della correzione viscosa da applicare alle prestazioni in condizioni ideali di flusso. La metodologia è validata mediante confronti con dati sperimentali ottenuti da prove presso il canale di circolazione del CNR-INSEAN nell'ambito delle attività della società SABELLA SAS, previste nel programma di accesso trans-nazionale del progetto EU-FP7 MARINET. I risultati permettono di stimare l'accuratezza della metodologia proposta per la previsione delle prestazioni di turbine e la sua applicabilità come strumento di progettazione preliminare.
Validation of a computational hydrodynamics model for horizontal-axis marine current turbines
Salvatore Francesco;Bellotto Flavia;Calcagni Danilo;Di Felice Fabio;
2015
Abstract
Results of a computational study to analyse the hydrodynamic performance of horizontal-axis marine current turbines are presented. The methodology is valid for arbitrary three-dimensional unsteady inviscid flows around lifting bodies that results into a Boundary Integral Equation (BIE) model. A viscosity-correction model accounts for performance deviations from idealised potential flow conditions. The methodology is validated by comparison with experimental data from flume tank tests carried out at CNR-INSEAN in the framework of an application by company SABELLA SAS to the Trans-national Access program of the EU-FP7 Project MARINET. Results allow to estimate the accuracy of the proposed methodology to predict turbine performance and its reliability as design tool.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.