In recent years, specialized literature has argued that networking can be an opportunity to promote the development of Italian companies on international markets. In fact, this opportunity can only be seized if the networks acquire some particular characteristics. The paper proposes an analysis of the conditions to be met to achieve a model of "evolved network" that can really allow the consolidation of the competitiveness of Italian companies, overtaking the entire obsolete model of the industrial district.
Da anni la letteratura specializzata sostiene che le aggregazioni in rete possono costituire un'occasione per promuovere lo sviluppo delle imprese italiane sui mercati internazionali. In realtà, tale opportunità possono essere colte solo se le reti acquisiscono alcune caratteristiche particolare. Il contributo propone un'analisi delle condizioni da soddisfare per realizzare un modello di "rete evoluta" che possa davvero consentire il consolidamento della competitività delle imprese italiane, superando del tutto il modello obsoleto del distretto industriale.
Le reti di imprese per lo sviluppo del Made in Italy sui mercati internazionali
MAGGIORE G;
2017
Abstract
In recent years, specialized literature has argued that networking can be an opportunity to promote the development of Italian companies on international markets. In fact, this opportunity can only be seized if the networks acquire some particular characteristics. The paper proposes an analysis of the conditions to be met to achieve a model of "evolved network" that can really allow the consolidation of the competitiveness of Italian companies, overtaking the entire obsolete model of the industrial district.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.