Impact and sustainability are the leitmotiv of current Research Policies in Europe. Science is required to show its positive socio-economic influence on Society, and Humanities Research is not exempt from this requirement. Within this context, Digital Humanities might enhance the external impact of Humanities Research, more specifically the commitment to public engagement, by means of strategic opportunities offered by digital techniques. To pursue this objective, intermediation seems necessary in order 'to switch on the Humanities' within Society. Indeed, virtual objects might be as silent as real ones, i.e. unused books in a library. The value of a Digital approach lies in its usability, in the additional tools and help it supplies, and in stimulating users in becoming active agents of their reading. As in good storytelling, the consideration of what can provoke reactions is as important as the narrated action itself. Digital objects can be used to stimulate and trigger users' curiosity, questions and original solutions. The paper concentrates on three elements: the requirement for external impact of research activities; the need for intermediary agents and a concrete experimentation of intermediation. Digital Humanities are analysed in the context of the Humanities and beyond the academic realm in their targeting of diverse recipients, external to the scientific community. The test conducted so far is addressed to the specific stakeholder community of teachers, whom are called to act as intermediaries between Humanities Research outcomes and the scholarly community.
Impatto e sostenibilità sono il leitmotiv delle attuali direttive europee sulla ricerca. Si richiede alla scienza di esercitare direttamente una positiva influenza socio-economica sulla società. La ricerca umanistica non è esente da questo vincolo. In tale contesto, le Digital Humanities possono rafforzare l'impatto esterno della ricerca umanistica, ossia mirare al coinvolgimento del pubblico, attraverso le opportunità strategiche offerte dalle tecniche digitali. Per il raggiungimento di tale obiettivo, l'intermediazione sembra necessaria come 'attivatore' delle scienze umane all'interno della società. In realtà, gli oggetti virtuali possono restare inerti tanto quanto quelli reali, esattamente come i libri in una biblioteca senza visitatori. Il valore aggiunto dell'approccio digitale sta nella sua sostenibilità, nella facilità d'uso, negli strumenti e nei supporti che fornisce, oltre che nella peculiare capacità di stimolare gli utenti nel diventare agenti attivi della loro lettura. Tuttavia, così come in una buona narrazione l'attenzione a che cosa può provocare reazione è importante quanto l'azione narrata, gli oggetti digitali necessitano di indicazioni, suggerimenti e spunti per stimolare e attivare la curiosità degli utenti, le loro domande e condurli a formulare soluzioni originali. L'articolo si concentra su tre elementi: la richiesta di impatto esterno delle attività di ricerca; il bisogno di agenti di intermediazione e la sperimentazione concreta di intermediazione. Le Digital Humanities sono analizzate nel contesto delle scienze umane, ma al di fuori dell'ambito accademico, attraverso l'individuazione di destinatari esterni alla comunità scientifica. I test eseguiti finora sono indirizzati alla specifica categoria degli insegnanti, chiamati ad agire come intermediari tra prodotti della ricerca in scienze umane e le loro classi.
DIGITAL HUMANITIES AND SOCIETY: AN IMPACT REQUIRING 'INTERMEDIATION'
2017
Abstract
Impact and sustainability are the leitmotiv of current Research Policies in Europe. Science is required to show its positive socio-economic influence on Society, and Humanities Research is not exempt from this requirement. Within this context, Digital Humanities might enhance the external impact of Humanities Research, more specifically the commitment to public engagement, by means of strategic opportunities offered by digital techniques. To pursue this objective, intermediation seems necessary in order 'to switch on the Humanities' within Society. Indeed, virtual objects might be as silent as real ones, i.e. unused books in a library. The value of a Digital approach lies in its usability, in the additional tools and help it supplies, and in stimulating users in becoming active agents of their reading. As in good storytelling, the consideration of what can provoke reactions is as important as the narrated action itself. Digital objects can be used to stimulate and trigger users' curiosity, questions and original solutions. The paper concentrates on three elements: the requirement for external impact of research activities; the need for intermediary agents and a concrete experimentation of intermediation. Digital Humanities are analysed in the context of the Humanities and beyond the academic realm in their targeting of diverse recipients, external to the scientific community. The test conducted so far is addressed to the specific stakeholder community of teachers, whom are called to act as intermediaries between Humanities Research outcomes and the scholarly community.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.