With judgments nos. 235 and 237 of 2017, the Constitutional Court has returned to deal with the particular law reserve provided for by art. 81, sixth paragraph, of the Constitution after its modification by the constitutional law no. 1 of 2012. In particular, contrary to what it seemed to want to affirm in judgment no. 88 of 2014, the Court, in the decisions in question, weakened the reserve to the reinforced law provided for by art. 81, paragraph six, of the Constitution, because it created a double level of law reserve, resorting to an unprecedented variation of the relative law reserve. In this sense, the both reinforced and relative legal reserve provided for by art. 81, sixth paragraph, of the Constitution, would cease to have the usual function of the institution of the law reserve to divide the competences between legislative and executive power, because it would be interpreted as a reserve that allows to specify which competences belong to the atypical legislator and which to the ordinary legislator.

Con le sentenze nn. 235 e 237 del 2017, la Corte costituzionale è tornata a occuparsi della particolare riserva di legge prevista dall'art. 81, comma sesto, della Costituzione dopo la sua modifica da parte della legge costituzionale n. 1 del 2012. In particolare, diversamente da quanto sembrava voler affermare nella sentenza n. 88 del 2014, la Corte, nelle decisioni in commento, ha indebolito la riserva di legge rinforzata prevista dall'art. 81, comma sesto, Cost., perché ha creato un doppio livello di riserva, ricorrendo a una declinazione inedita di riserva di legge relativa. In questo senso, la riserva di legge rinforzata e relativa prevista dall'art. 81, comma sesto, Cost., cesserebbe di avere la consueta funzione dell'istituto della riserva di legge di ripartire le competenze fra potere legislativo e potere esecutivo, perché verrebbe interpretata come una riserva che consente di precisare quali competenze appartengono al legislatore atipico e quali al legislatore ordinario.

Evoluzione e torsioni della riserva di legge: da confine fra amministrazione e legislazione a criterio di riparto delle competenze fra fonti legislative

Paolo Colasante
2018

Abstract

With judgments nos. 235 and 237 of 2017, the Constitutional Court has returned to deal with the particular law reserve provided for by art. 81, sixth paragraph, of the Constitution after its modification by the constitutional law no. 1 of 2012. In particular, contrary to what it seemed to want to affirm in judgment no. 88 of 2014, the Court, in the decisions in question, weakened the reserve to the reinforced law provided for by art. 81, paragraph six, of the Constitution, because it created a double level of law reserve, resorting to an unprecedented variation of the relative law reserve. In this sense, the both reinforced and relative legal reserve provided for by art. 81, sixth paragraph, of the Constitution, would cease to have the usual function of the institution of the law reserve to divide the competences between legislative and executive power, because it would be interpreted as a reserve that allows to specify which competences belong to the atypical legislator and which to the ordinary legislator.
2018
Istituto di Studi sui Sistemi Regionali Federali e sulle Autonomie - ISSIRFA
Con le sentenze nn. 235 e 237 del 2017, la Corte costituzionale è tornata a occuparsi della particolare riserva di legge prevista dall'art. 81, comma sesto, della Costituzione dopo la sua modifica da parte della legge costituzionale n. 1 del 2012. In particolare, diversamente da quanto sembrava voler affermare nella sentenza n. 88 del 2014, la Corte, nelle decisioni in commento, ha indebolito la riserva di legge rinforzata prevista dall'art. 81, comma sesto, Cost., perché ha creato un doppio livello di riserva, ricorrendo a una declinazione inedita di riserva di legge relativa. In questo senso, la riserva di legge rinforzata e relativa prevista dall'art. 81, comma sesto, Cost., cesserebbe di avere la consueta funzione dell'istituto della riserva di legge di ripartire le competenze fra potere legislativo e potere esecutivo, perché verrebbe interpretata come una riserva che consente di precisare quali competenze appartengono al legislatore atipico e quali al legislatore ordinario.
Legge di bilancio
Riserva di legge
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/352938
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact