DVR-Pompei project concerns the creation of a virtual reality OpenGL system for desktop applications in archaeology. The main goal is the creation of a 3D information system using the real time interaction of OpenGL environments (for low cost PCs and workstations). The first case study we are implementing is the "Vettii House", one of the most important and outstanding monuments in Pompei. The virtual reconstruction of these architectural models is based on very detailed photogrammetric surveys and it is connected with information layers and archaeometric databases regarding the state of conservation of walls, structures and any type of materials of the monument. A full 3D interface characterizes the system, comprising a high resolution texturing with detailed volumetric and geometric data. Finally, for the future, the project plans to fit the system for scientific and end users through the installation of stations on site.

Tra febbraio e aprile 2001, è stata avviata una collaborazione con l'Istituto per le Tecnologie Applicate ai beni Culturali del CNR, con l'Istituto Centrale per il Restauro e con Treerre per la ricostruzione del contesto archeologico della Casa dei Vetti a Pompei, implementata in un'applicazione di realtà virtuale desktop sviluppata in un motore di visualizzazione proprietario in C++ in ambiente OpenGL. Il contesto 3D, ad altissima risoluzione grafica, rappresenta l'interfaccia principale in cui la maggior parte dei dati del sistema informativo sono fruibili in modo integrato e possono essere combinati secondo molteplici livelli gerarchici e tematici. E. P. è responsabile della progettazione, insieme al CNR ITABC, e dell'elaborazione grafica.

DVR-Pompei Project: Reconstructions of Archaeological contexts in Desktop-OpenGL Environments

Maurizio Forte;Eva Pietroni;
2001

Abstract

DVR-Pompei project concerns the creation of a virtual reality OpenGL system for desktop applications in archaeology. The main goal is the creation of a 3D information system using the real time interaction of OpenGL environments (for low cost PCs and workstations). The first case study we are implementing is the "Vettii House", one of the most important and outstanding monuments in Pompei. The virtual reconstruction of these architectural models is based on very detailed photogrammetric surveys and it is connected with information layers and archaeometric databases regarding the state of conservation of walls, structures and any type of materials of the monument. A full 3D interface characterizes the system, comprising a high resolution texturing with detailed volumetric and geometric data. Finally, for the future, the project plans to fit the system for scientific and end users through the installation of stations on site.
2001
9788837112530
Tra febbraio e aprile 2001, è stata avviata una collaborazione con l'Istituto per le Tecnologie Applicate ai beni Culturali del CNR, con l'Istituto Centrale per il Restauro e con Treerre per la ricostruzione del contesto archeologico della Casa dei Vetti a Pompei, implementata in un'applicazione di realtà virtuale desktop sviluppata in un motore di visualizzazione proprietario in C++ in ambiente OpenGL. Il contesto 3D, ad altissima risoluzione grafica, rappresenta l'interfaccia principale in cui la maggior parte dei dati del sistema informativo sono fruibili in modo integrato e possono essere combinati secondo molteplici livelli gerarchici e tematici. E. P. è responsabile della progettazione, insieme al CNR ITABC, e dell'elaborazione grafica.
Desktop Virtual Reality
restoration
preservation
interaction
3D visualiza
data contextualization
OpenGL
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/364835
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 2
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact