The absence of dedicated dispositions on 'odorous emissions' of industrial origin within the Italian environmental legislation led the judges to refer to article 844 of the Italian Civil Code as well as article 674 of the Italian Penal Code in case of disputes concerning odorous releases. Those provisions assume the "exceeding of the tolerable threshold" as an evaluation criterion to establish the lawfulness of an odorous emission, regardless of the prescriptive conditions that might be set in the environmental permits granted to operate plants. The recent introduction of a specific article in the Italian Legislative Decree n. 152/2006, i.e. art. 272 bis, in Title I of Part V, regulating the prevention and minimization of 'odorous emissions' that may be offensive and detectable beyond the boundaries of industrial sites, emphasizes the role and importance of the environmental permits, outlining in particular the criteria for assessing the issue, no more based on a 'subjective perception', but rather on objective measures (e.g. emission limits values expressed in concentration, action and management plans aimed at reducing the number of possible odorous emission sources, more stringent monitoring requirements, ...) to be explicitly set out in the environmental permits concerned. Nelle ipotesi di conflitto tra il portatore dell'interesse privato di chi esercita un'attività industriale ad elevato impatto ambientale e l'interesse primario pubblico volto alla tutela della salute e dell'ambiente di cui sono portatori i recettori coinvolti dalle emissioni odorigene, l'introduzione della norma, di cui all'art. 272 bis del D.lgs. 152/06 e smi, nell'assetto normativo nazionale, offre al Giudice un elemento di carattere oggettivo, non ancorato ad una percezione soggettiva del fenomeno odorigeno, in cui prevale l'accertamento tecnico del superamento di valori limite di emissione oggettivi e quantitativi (espressi in concentrazione), nonché la verifica di prescrizioni, azioni/ oneri a carico del gestore prestabilite e preordinate alla riduzione e contenimento delle emissioni odorigene posti nelle autorizzazioni.

Da una prassi giurisprudenziale "di prestito" alla codifica dell'art. 272 bis del D.Lgs. 152/2006. Un nuovo riferimento per l'interprete.

Claudia Camilleri;Loretta De Giorgi;Antonio Fardelli;
2019

Abstract

The absence of dedicated dispositions on 'odorous emissions' of industrial origin within the Italian environmental legislation led the judges to refer to article 844 of the Italian Civil Code as well as article 674 of the Italian Penal Code in case of disputes concerning odorous releases. Those provisions assume the "exceeding of the tolerable threshold" as an evaluation criterion to establish the lawfulness of an odorous emission, regardless of the prescriptive conditions that might be set in the environmental permits granted to operate plants. The recent introduction of a specific article in the Italian Legislative Decree n. 152/2006, i.e. art. 272 bis, in Title I of Part V, regulating the prevention and minimization of 'odorous emissions' that may be offensive and detectable beyond the boundaries of industrial sites, emphasizes the role and importance of the environmental permits, outlining in particular the criteria for assessing the issue, no more based on a 'subjective perception', but rather on objective measures (e.g. emission limits values expressed in concentration, action and management plans aimed at reducing the number of possible odorous emission sources, more stringent monitoring requirements, ...) to be explicitly set out in the environmental permits concerned. Nelle ipotesi di conflitto tra il portatore dell'interesse privato di chi esercita un'attività industriale ad elevato impatto ambientale e l'interesse primario pubblico volto alla tutela della salute e dell'ambiente di cui sono portatori i recettori coinvolti dalle emissioni odorigene, l'introduzione della norma, di cui all'art. 272 bis del D.lgs. 152/06 e smi, nell'assetto normativo nazionale, offre al Giudice un elemento di carattere oggettivo, non ancorato ad una percezione soggettiva del fenomeno odorigeno, in cui prevale l'accertamento tecnico del superamento di valori limite di emissione oggettivi e quantitativi (espressi in concentrazione), nonché la verifica di prescrizioni, azioni/ oneri a carico del gestore prestabilite e preordinate alla riduzione e contenimento delle emissioni odorigene posti nelle autorizzazioni.
2019
Istituto sull'Inquinamento Atmosferico - IIA
emissioni odorigene art. 272 bis del D.lgs. 152/2006
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/380006
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact