This paper presents a rich collaborative exchange between diverse institutions and professions engaged in research, conservation and education, brought together in the context of the Italian school-work exchange programme and with the aim of digitising, studying, and giving access to the epigraphic collection of the Museo Civico Castello Ursino of the city of Catania. The Museum is home to an important set of ancient inscribed texts on stone, with its origins in two local 18th-century antiquarian collections. A number of inscriptions were already on display following older criteria of museum exhibition; but most of the collection is held in storage. Therefore, one of the objectives of the collaboration is to make the rich epigraphic collection of the museum that is not on display accessible to the general public and academic researchers alike. The initial work of the three-year project concerned the digitisation of the catalogue records, as well as the graphic and photographic documentation of the inscriptions; during the second year, an exhibition was mounted in the Castello Ursino to present a selection of inscriptions from Catania. These inscriptions were the focus of an initial round of conservation work and were added to the digital catalogue together with supporting documentation. The inscriptions are encoded in accordance with international standards and controlled vocabularies (in EpiDoc TEI-XML, using Pleiades for geographical locations, and the controlled vocabularies of the EAGLE project for epigraphic types, materials and supports), with the aim of facilitating the creation of Linked Open Data. The exhibition includes two videos and a digital multimedia terminal to enable access to a wider range of materials as well as 3D imaging. The third year will be devoted to finalising both digitisation and documentation, and to more extensive result dissemination via the World Wide Web.

Questo contributo illustra un'efficace esperienza di collaborazione tra diverse istituzioni, quali enti di ricerca, di tutela e formazione, e differenti professionalità, coinvolte nell'ambito dell'alternanza scuola-lavoro, ai fini della digitalizzazione e valorizzazione del patrimonio epigrafico del Museo Civico Castello Ursino del Comune di Catania. Il Museo possiede una rilevante collezione epigrafica, costituita da due raccolte settecentesche catanesi. Alcune iscrizioni sono esposte secondo i vecchi criteri di fruizione museale; la maggior parte e? custodita in deposito. Uno degli obiettivi dell'esperienza e? dunque far conoscere al pubblico fruitore ed alla comunità degli studiosi l'ingente patrimonio epigrafico del Castello attualmente non esposto al pubblico. Il progetto di durata triennale e? stato caratterizzato in un primo momento da una attività di digitalizzazione di schede catalografiche e di documentazione grafica e fotografica di parte delle epigrafi; durante il secondo anno di attività e? stata realizzata una esposizione presso il Castello Ursino di un gruppo selezionato di epigrafi di provenienza catanese, che sono state sottoposte a un primo restauro conservativo ed inserite nel catalogo digitale con la relativa documentazione. Le epigrafi sono codificate secondo standard e vocabolari controllati internazionali (formatto EpiDoc TEI XML, Pleiades per posizioni geografiche e lessici controllati di EAGLE per i tipi di iscrizioni, i materiali e i supporti) al fine di consentire la creazione di Linked Open Data. La mostra presenta, tra l'altro, la realizzazione di due video e l'inserimento di un chiosco digitale multimediale per accedere a contenuti di approfondimento e immagini 3D. Durante il terzo anno e? programmata la prosecuzione dell'attività di digitalizzazione e documentazione ed un approfondimento della disseminazione dei risultati sul web.

Una collaborazione tra museo, enti di ricerca e scuola: l'epigrafia digitale e l'alternanza scuola lavoro

Cristofaro Salvatore;Spampinato Daria
2018

Abstract

This paper presents a rich collaborative exchange between diverse institutions and professions engaged in research, conservation and education, brought together in the context of the Italian school-work exchange programme and with the aim of digitising, studying, and giving access to the epigraphic collection of the Museo Civico Castello Ursino of the city of Catania. The Museum is home to an important set of ancient inscribed texts on stone, with its origins in two local 18th-century antiquarian collections. A number of inscriptions were already on display following older criteria of museum exhibition; but most of the collection is held in storage. Therefore, one of the objectives of the collaboration is to make the rich epigraphic collection of the museum that is not on display accessible to the general public and academic researchers alike. The initial work of the three-year project concerned the digitisation of the catalogue records, as well as the graphic and photographic documentation of the inscriptions; during the second year, an exhibition was mounted in the Castello Ursino to present a selection of inscriptions from Catania. These inscriptions were the focus of an initial round of conservation work and were added to the digital catalogue together with supporting documentation. The inscriptions are encoded in accordance with international standards and controlled vocabularies (in EpiDoc TEI-XML, using Pleiades for geographical locations, and the controlled vocabularies of the EAGLE project for epigraphic types, materials and supports), with the aim of facilitating the creation of Linked Open Data. The exhibition includes two videos and a digital multimedia terminal to enable access to a wider range of materials as well as 3D imaging. The third year will be devoted to finalising both digitisation and documentation, and to more extensive result dissemination via the World Wide Web.
2018
Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione - ISTC
Questo contributo illustra un'efficace esperienza di collaborazione tra diverse istituzioni, quali enti di ricerca, di tutela e formazione, e differenti professionalità, coinvolte nell'ambito dell'alternanza scuola-lavoro, ai fini della digitalizzazione e valorizzazione del patrimonio epigrafico del Museo Civico Castello Ursino del Comune di Catania. Il Museo possiede una rilevante collezione epigrafica, costituita da due raccolte settecentesche catanesi. Alcune iscrizioni sono esposte secondo i vecchi criteri di fruizione museale; la maggior parte e? custodita in deposito. Uno degli obiettivi dell'esperienza e? dunque far conoscere al pubblico fruitore ed alla comunità degli studiosi l'ingente patrimonio epigrafico del Castello attualmente non esposto al pubblico. Il progetto di durata triennale e? stato caratterizzato in un primo momento da una attività di digitalizzazione di schede catalografiche e di documentazione grafica e fotografica di parte delle epigrafi; durante il secondo anno di attività e? stata realizzata una esposizione presso il Castello Ursino di un gruppo selezionato di epigrafi di provenienza catanese, che sono state sottoposte a un primo restauro conservativo ed inserite nel catalogo digitale con la relativa documentazione. Le epigrafi sono codificate secondo standard e vocabolari controllati internazionali (formatto EpiDoc TEI XML, Pleiades per posizioni geografiche e lessici controllati di EAGLE per i tipi di iscrizioni, i materiali e i supporti) al fine di consentire la creazione di Linked Open Data. La mostra presenta, tra l'altro, la realizzazione di due video e l'inserimento di un chiosco digitale multimediale per accedere a contenuti di approfondimento e immagini 3D. Durante il terzo anno e? programmata la prosecuzione dell'attività di digitalizzazione e documentazione ed un approfondimento della disseminazione dei risultati sul web.
EpiDoc
edizione digitale
epigrafia digitale
formazione
museo
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/381183
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact