PRO-INS is a software for the hydrodynamic analysis of marine propulsors. Based on a Boundary Element Methodology (BEM) characterized by high computational efficiency this software is a reliable tool for basic design and optimization of ship propulsion system components. PRO-INS provides performance predictions of conventional propulsors (fixed or controllable-pitch, ducted propellers) and non-conventional systems like pods, contra-rotating propellers, self-pitching propellers. Open water as well as behind-hull operating conditions can be simulated. Propeller-rudder interaction can be also analyzed, including cavitation tests for both propellers and rudders. The software can be easily interfaced with other software for multi-disciplinary studies. Examples are the coupling with structural analysis solvers, with hydroacoustic models to predict noise, pressure fluctuations and vibratory loads, and the integration with CFD solvers for the analysis of hull-propeller interaction.

PRO-INS è un software per l'analisi idrodinamica di propulsori navali. Il software si basa su una tecnica agli elementi di contorno (BEM) caratterizzata da un ridotto onere computazionale e da una notevole facilità di impiego. Queste caratteristiche lo rendono adatto a problemi di dimensionamento, progettazione ed ottimizzazione del sistema propulsivo di una imbarcazione. PRO-INS consente di determinare le prestazioni di propulsori convenzionali (eliche a passo fisso e variabile, eliche intubate) e non (propulsori pod, eliche contro-rotanti, eliche ibride per diporto). Si possono simulare condizioni operative in flusso uniforme o nella scia di una carena e studiare l'accoppiamento elica-timone. Il software fornisce la previsione della cavitazione e può interfacciarsi con altri software per analisi multi-disciplinari. Le principali applicazioni riguardano l'accoppiamento con modelli per analisi strutturale, con solutori acustici per la previsione del rumore e delle vibrazioni indotte, l'integrazione con solutori CFD per l'analisi dell'interazione elica-carena.

Software for the design and optimization of the propulsion system of a boat

Salvatore Francesco
2013

Abstract

PRO-INS is a software for the hydrodynamic analysis of marine propulsors. Based on a Boundary Element Methodology (BEM) characterized by high computational efficiency this software is a reliable tool for basic design and optimization of ship propulsion system components. PRO-INS provides performance predictions of conventional propulsors (fixed or controllable-pitch, ducted propellers) and non-conventional systems like pods, contra-rotating propellers, self-pitching propellers. Open water as well as behind-hull operating conditions can be simulated. Propeller-rudder interaction can be also analyzed, including cavitation tests for both propellers and rudders. The software can be easily interfaced with other software for multi-disciplinary studies. Examples are the coupling with structural analysis solvers, with hydroacoustic models to predict noise, pressure fluctuations and vibratory loads, and the integration with CFD solvers for the analysis of hull-propeller interaction.
2013
PRO-INS è un software per l'analisi idrodinamica di propulsori navali. Il software si basa su una tecnica agli elementi di contorno (BEM) caratterizzata da un ridotto onere computazionale e da una notevole facilità di impiego. Queste caratteristiche lo rendono adatto a problemi di dimensionamento, progettazione ed ottimizzazione del sistema propulsivo di una imbarcazione. PRO-INS consente di determinare le prestazioni di propulsori convenzionali (eliche a passo fisso e variabile, eliche intubate) e non (propulsori pod, eliche contro-rotanti, eliche ibride per diporto). Si possono simulare condizioni operative in flusso uniforme o nella scia di una carena e studiare l'accoppiamento elica-timone. Il software fornisce la previsione della cavitazione e può interfacciarsi con altri software per analisi multi-disciplinari. Le principali applicazioni riguardano l'accoppiamento con modelli per analisi strutturale, con solutori acustici per la previsione del rumore e delle vibrazioni indotte, l'integrazione con solutori CFD per l'analisi dell'interazione elica-carena.
Hydrodynamics
propulsion
cavitation
CFD
design
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/385287
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