This paper examines the recent event that led the government to exercise its substitute power pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution against the electoral law of the Puglia Region, for not having complied with the provision of double gender preference, as required by the national framework law. First of all, it is necessary to ask whether the national legislator can impose this electoral mechanism on the Regions in the name of its competence to provide the fundamental principles of electoral legislation pursuant to art. 122, paragraph 1, of the Constitution and, in any case, if and how it can impose itself on the Regions that have not provided for it and, therefore: iure proprio - by "repealing" the conflicting regional legislation - or by means of the instrument of substitutive power pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution, assuming that it is applicable not only to the regional administrative function, but also to the regional legislative function, also in consideration of the high rate of "political nature" connected to the specific regional law that is highlighted, which outlines its electoral system.
Il presente paper esamina la recente vicenda che ha condotto il Governo a esercitare il proprio potere sostitutivo ai sensi dell'art. 120, comma 2, Cost. nei confronti della legge elettorale della Regione Puglia, per non essersi quest'ultima conformata alla previsione della doppia preferenza di genere, come previsto dalla legge cornice nazionale. Anzitutto, occorre chiedersi se il legislatore nazionale possa imporre questo meccanismo elettorale alle Regioni in nome della propria competenza a dettare i principi fondamentali della legislazione elettorale ai sensi dell'art. 122, comma 1, Cost. e, in ogni caso, se e come esso possa imporsi alle Regioni che non lo abbiano previsto e, quindi: iure proprio - mediante "abrogazione" della legislazione regionale contrastante - ovvero mediante lo strumento del potere sostitutivo ai sensi dell'art. 120, comma 2, Cost., ammesso che esso sia esperibile nei confronti, non solo della funzione amministrativa regionale, ma anche della funzione legislativa regionale, anche in considerazione dell'alto tasso di "politicità" connesso alla specifica legge regionale che viene in rilievo, che ne delinea il sistema elettorale.
Il Governo "riscrive" la legge elettorale della Regione Puglia con la doppia preferenza di genere: profili problematici dell'esercizio del potere sostitutivo sulla potestà legislativa regionale
Paolo Colasante
2021
Abstract
This paper examines the recent event that led the government to exercise its substitute power pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution against the electoral law of the Puglia Region, for not having complied with the provision of double gender preference, as required by the national framework law. First of all, it is necessary to ask whether the national legislator can impose this electoral mechanism on the Regions in the name of its competence to provide the fundamental principles of electoral legislation pursuant to art. 122, paragraph 1, of the Constitution and, in any case, if and how it can impose itself on the Regions that have not provided for it and, therefore: iure proprio - by "repealing" the conflicting regional legislation - or by means of the instrument of substitutive power pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution, assuming that it is applicable not only to the regional administrative function, but also to the regional legislative function, also in consideration of the high rate of "political nature" connected to the specific regional law that is highlighted, which outlines its electoral system.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.