For Kenneth Galbraith, the key to the post-war Italian miracleis to be found in two predominant aspects: the presence inItalian products of «an essential component of culture» andthe condition for which «cities such as Milan, Florence [...]Venice, Naples and Palermo can boast a greater amountof beauty in their living standards» (L'Italia che verrà, 2012),linking cultural heritage and economy of beauty typical ofMade in Italy culture. The paper is focused on the roule ofdesign for the fruition of cultural heritage with the twofoldobjective of promoting the cultural industry of Italy systemand of promoting development of products and modelssmart and inclusive ways, able to favour the interactionsbetween the scientific-technical and humanistic disciplines.
Per Kenneth Galbraith la chiave del miracolo italiano deldopoguerra è da rintracciarsi in due aspetti fondamentali:la presenza nei prodotti italiani di «una componente essenziale di cultura» e la condizione per la quale «città comeMilano, Firenze [...] Venezia, Napoli e Palermo possonovantare nei loro standard di vita una maggior quantità dibellezza» (L'Italia che verrà, 2012), legando cultural heritageed economia della bellezza tipici della cultura del Made inItaly. Il contributo affronta il tema del design per la fruibilitàdel patrimonio culturale con il duplice obiettivo di favorirel'industria culturale del sistema Italia e promuovere lo sviluppo di prodotti e modelli di condivisione intelligenti e inclusivi che favoriscano le intersezioni tra discipline tecnicoscientifiche e discipline umanistiche.
Giacimenti culturali Made in Italy
Rosa Maria Giusto
2020
Abstract
For Kenneth Galbraith, the key to the post-war Italian miracleis to be found in two predominant aspects: the presence inItalian products of «an essential component of culture» andthe condition for which «cities such as Milan, Florence [...]Venice, Naples and Palermo can boast a greater amountof beauty in their living standards» (L'Italia che verrà, 2012),linking cultural heritage and economy of beauty typical ofMade in Italy culture. The paper is focused on the roule ofdesign for the fruition of cultural heritage with the twofoldobjective of promoting the cultural industry of Italy systemand of promoting development of products and modelssmart and inclusive ways, able to favour the interactionsbetween the scientific-technical and humanistic disciplines.| File | Dimensione | Formato | |
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