Post Normal Science (PNS) inspires a new practice, inclusive of multiple perspectives, to help addressing societal problems. The PNS message is challenging for most researchers, who are mainly trained in sectorial disciplines, with limited cross-fertilization among different kinds of knowledge. Informal science communication can stimulate a cultural shift towards this new way of reframing research practices and relationship with society. In the ecological field, where it is increasingly clear that the environmental crises and those affecting society and culture are closely related, communication models inclusive of emotions and collective identities provide a space for critically reflection on different ways of relating to the natural environment and to society. We report here some reflections from the 5-year experience "Cammini LTER", an informal science communication initiative carried out within the Italian Long-Term Ecological Research network (LTER Italy). It originated from questioning about the ecological researcher's role and responsibility to finally address the need of a cultural change overcoming own disciplinary boundaries and able to explore a broader idea of Nature that includes cognitive, philosophical, ethical, emotional and spiritual dimensions.
La scienza post normale (PNS) offre una prospettiva da cui guardare e affrontare le relazioni fra scienza, politica e società, quando sono in gioco questioni complesse e problematiche. Ma includere la PNS nelle proprie pratiche non è agevole per i ricercatori che, formatisi in discipline settoriali, accolgono con difficoltà l'apertura transdisciplinare necessaria per costruire una "comunità estesa di pari". La comunicazione della scienza può dare un contributo per accogliere i principi della PNS, fungendo così da stimolo per sostenere un cambiamento del rapporto fra scienza e società. Nell'ambito della scienza ecologica, dove è sempre più chiaro che le crisi ambientali, sociali e culturali sono strettamente correlate, la ricerca e l'applicazione di modelli di comunicazione che includano anche valori ed emozioni, può offrire uno spazio di riflessione critica sui diversi modi di relazionarsi con l'ambiente naturale e con la società. Riportiamo qui l'esperienza quinquennale dei "Cammini LTER", un'iniziativa di comunicazione informale della scienza realizzata dalla Rete italiana di Ricerca Ecologica a Lungo Termine (LTER Italia). Nei Cammini LTER i ricercatori si sono confrontati con questioni riguardanti il proprio ruolo e responsabilità, per poi affrontare la necessità di un cambiamento culturale, tale da permettere di superare i confini disciplinari ed esplorare un'idea di Natura che includa dimensioni cognitive, filosofiche, etiche, emotive e spirituali.
In cammino con la rete LTER-Italia su sentieri "scomodi": la sfida della scienza post normale per comunicare l'ecologia
2022
Abstract
Post Normal Science (PNS) inspires a new practice, inclusive of multiple perspectives, to help addressing societal problems. The PNS message is challenging for most researchers, who are mainly trained in sectorial disciplines, with limited cross-fertilization among different kinds of knowledge. Informal science communication can stimulate a cultural shift towards this new way of reframing research practices and relationship with society. In the ecological field, where it is increasingly clear that the environmental crises and those affecting society and culture are closely related, communication models inclusive of emotions and collective identities provide a space for critically reflection on different ways of relating to the natural environment and to society. We report here some reflections from the 5-year experience "Cammini LTER", an informal science communication initiative carried out within the Italian Long-Term Ecological Research network (LTER Italy). It originated from questioning about the ecological researcher's role and responsibility to finally address the need of a cultural change overcoming own disciplinary boundaries and able to explore a broader idea of Nature that includes cognitive, philosophical, ethical, emotional and spiritual dimensions.| File | Dimensione | Formato | |
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