Marine litter is a global challenge and society plays an important role via lifestyles and behaviour, including policy support. We analysed public perceptions of marine litter and contributing factors, using data from 1133 respondents across 16 European countries. People reported high levels of concern about marine litter, and the vast majority (95%) reported seeing litter when visiting the coast. The problem was attributed to product and packaging design and behaviour rather than lack of facilities or accidental loss of items. Retailers, industry and government were perceived as most responsible, but also least motivated and competent to reduce marine litter, whereas scientists and environmental groups were perceived as least responsible but most motivated and competent. Regression analyses demonstrated the importance of psychological factors such as values and social norms above sociodemographic variables. These findings are important for communications and interventions to reduce inputs of marine litter to the natural environment.

L'articolo analizza le percezioni pubbliche dei rifiuti marini e dei fattori che vi contribuiscono, utilizzando dati da 1113 rispondenti in 16 paesi europei. Le persone hanno riportato un'alta preoccupazione sul tema e la maggioranza (95%) dice di vedere rifiuti quando visita la costa. Il problema è stato attribuito a prodotti e design del packaging e ai comportamenti, piuttosto che mancanza di attrezzatore o perdita accidentale degli oggetti. I rivenditori, l'industria e il governo sono stati percepiti come i più responsabili ma anche come i meno motivati e competenti a ridurre i rifiuti marini. L'analisi di regressione ha dimostrato che l'importanza dei fattori psicologici, come valori e norme sociali, sia superiore alle variabili demografiche. Questi risultati sono importanti per comunicare e intervenire per ridurre i rifiuti marini nell'ambiente naturale.

Exploring public views on marine litter in Europe: Perceived causes, consequences and pathways to change

Di Berardo Mara;
2018

Abstract

Marine litter is a global challenge and society plays an important role via lifestyles and behaviour, including policy support. We analysed public perceptions of marine litter and contributing factors, using data from 1133 respondents across 16 European countries. People reported high levels of concern about marine litter, and the vast majority (95%) reported seeing litter when visiting the coast. The problem was attributed to product and packaging design and behaviour rather than lack of facilities or accidental loss of items. Retailers, industry and government were perceived as most responsible, but also least motivated and competent to reduce marine litter, whereas scientists and environmental groups were perceived as least responsible but most motivated and competent. Regression analyses demonstrated the importance of psychological factors such as values and social norms above sociodemographic variables. These findings are important for communications and interventions to reduce inputs of marine litter to the natural environment.
2018
L'articolo analizza le percezioni pubbliche dei rifiuti marini e dei fattori che vi contribuiscono, utilizzando dati da 1113 rispondenti in 16 paesi europei. Le persone hanno riportato un'alta preoccupazione sul tema e la maggioranza (95%) dice di vedere rifiuti quando visita la costa. Il problema è stato attribuito a prodotti e design del packaging e ai comportamenti, piuttosto che mancanza di attrezzatore o perdita accidentale degli oggetti. I rivenditori, l'industria e il governo sono stati percepiti come i più responsabili ma anche come i meno motivati e competenti a ridurre i rifiuti marini. L'analisi di regressione ha dimostrato che l'importanza dei fattori psicologici, come valori e norme sociali, sia superiore alle variabili demografiche. Questi risultati sono importanti per comunicare e intervenire per ridurre i rifiuti marini nell'ambiente naturale.
Marine debris
Public understanding
Perception
Concern
Behaviour
Intention
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/428664
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