Teaching about the Holocaust is an important part of history and social studies programmes in many countries. The main aims are to raise awareness of the issues of persecution and deportation that led to the extermination of the Jews, to promote understanding of the historical context, and to develop critical thinking and empathy in students. Despite the growing importance of these programmes, there remains uncertainty about how educators gain the experience and skills necessary to teach this subject effectively. This exploratory study examines the learning ecologies of a group of Italian educators by examining their educational and lifelong learning journeys. In-depth interviews were conducted with ten educators from different disciplines. The findings reveal a range of learning ecologies, each uniquely combining formal, non-formal and informal strategies.
La didattica della Shoah rappresenta un argomento importante nei programmi di storia e studi sociali di molti Paesi. Il suo obiettivo principale è sensibilizzare sui temi della persecuzione e della deportazione che hanno portato allo sterminio degli ebrei, promuovendo la comprensione del suo contesto storico e sviluppando il pensiero critico e l'empatia degli studenti. Nonostante l'importanza crescente data a questi programmi, permangono incertezze riguardo alle modalità con cui gli educatori acquisiscono le competenze necessarie per un insegnamento efficace su tale tema. Questo studio esplorativo indaga le ecologie di apprendimento di un gruppo di educatori italiani, analizzando i loro percorsi formativi e di lifelong learning. Sono state condotte interviste dettagliate con dieci educatori di diverse discipline. Dai risultati emerge una varietà di ecologie di apprendimento, ognuna delle quali combina in maniera unica strategie formali, non formali e informali.
Da soli o insieme? La formazione continua degli educatori della Shoah
Manca
Primo
;
2023
Abstract
Teaching about the Holocaust is an important part of history and social studies programmes in many countries. The main aims are to raise awareness of the issues of persecution and deportation that led to the extermination of the Jews, to promote understanding of the historical context, and to develop critical thinking and empathy in students. Despite the growing importance of these programmes, there remains uncertainty about how educators gain the experience and skills necessary to teach this subject effectively. This exploratory study examines the learning ecologies of a group of Italian educators by examining their educational and lifelong learning journeys. In-depth interviews were conducted with ten educators from different disciplines. The findings reveal a range of learning ecologies, each uniquely combining formal, non-formal and informal strategies.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
prod_490246-doc_205285.pdf
accesso aperto
Descrizione: Da soli o insieme? La formazione continua degli educatori della Shoah
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
292.59 kB
Formato
Adobe PDF
|
292.59 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


