This chapter describes the creation and implementation of two creative workshops in order to test new, complementary and involving evaluation methods while teaching Italian L2 within courses aimed at training and getting young people into work. The team tested the structure, principles and tools of the workshops. Subsequently, the team verified their actual effectiveness with respect to the need to support and possibly enhance the evaluative performance of Italian L2 learning. This was done within the training courses administered by Fondazione Piazza dei Mestieri in the framework of the project "Diamo vita alle parole: percorsi di sperimentazione linguistica per l'alfabetizzazione e l'inclusione", specifically within the ABil.Ita programme, which was aimed at language education actions based on the methodology of "learning by doing" and "problem setting". The target population included foreign young people (15-19), third-country nationals.
Questo capitolo descrive la creazione e l'implementazione di due laboratori creativi sperimentali per verificare metodi di valutazione nuovi, complementari e coinvolgenti, per l'insegnamento di italiano L2 all'interno di corsi finalizzati alla formazione e all'inserimento lavorativo dei giovani. Il team ha testato la struttura, i principi e gli strumenti dei laboratori. Poi, ha verificato la loro effettiva efficacia nel sostenere e possibilmente potenziare le performance valutative dell'apprendimento. Ciò è avvenuto durante i corsi di formazione gestiti dalla Fondazione Piazza dei Mestieri nell'ambito del progetto "Diamo vita alle parole: percorsi di sperimentazione linguistica per l'alfabetizzazione e l'inclusione", all'interno del programma ABil.Ita, finalizzato ad azioni di educazione linguistica basate sulla metodologia del "learning by doing" e del "problem setting". I destinatari erano giovani stranieri (15-19 anni), cittadini di Paesi terzi.
I Laboratori creativi del CNR-IRCrES: ricerca e sperimentazione
Isabella Maria Zoppi;Antonella Emina;Grazia Biorci
2022
Abstract
This chapter describes the creation and implementation of two creative workshops in order to test new, complementary and involving evaluation methods while teaching Italian L2 within courses aimed at training and getting young people into work. The team tested the structure, principles and tools of the workshops. Subsequently, the team verified their actual effectiveness with respect to the need to support and possibly enhance the evaluative performance of Italian L2 learning. This was done within the training courses administered by Fondazione Piazza dei Mestieri in the framework of the project "Diamo vita alle parole: percorsi di sperimentazione linguistica per l'alfabetizzazione e l'inclusione", specifically within the ABil.Ita programme, which was aimed at language education actions based on the methodology of "learning by doing" and "problem setting". The target population included foreign young people (15-19), third-country nationals.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


