The Byzantine ivory casket with stories of David in the Museo Nazionale del Palazzo di Venezia in Rome has engendered scholarly debate due to its exceptional characteristics and controversial chronology. The box, attested in Rome by the late nineteenth century, is thought to come from the celebrated collection of the German erudite Athanasius Kircher (1602-1680). Kircher himself may have authorized a radical restoration of the casket, replacing some of the original panels with modern ones that are still clearly recognizable. This paper examines iconographic features of one of these modern panels to reconstruct the afterlife of the David casket in seventeenth-century Rome.
Il cofanetto eburneo con le storie di Davide custodito presso il Museo Nazionale del Palazzo di Venezia a Roma è al centro di un articolato dibattito accademico a causa delle sue eccezionali caratteristiche e della sua datazione controversa. L’opera, attestata sicuramente a Roma dalla fine del XIX secolo, è ritenuta provenire dalla celebre collezione di Athanasius Kircher (1602-1680), il quale potrebbe aver autorizzato un radicale restauro sostituendo alcuni dei pannelli d’avorio originali con altri moderni ancora chiaramente riconoscibili. L’articolo esamina le caratteristiche iconografiche di uno di questi pannelli moderni per ricostruire le vicende che interessarono il cofanetto di Davide nella Roma del Seicento.
A King, a Priest, and (Maybe) an Idol: The David Casket and Its Afterlife in Rome
Gasbarri G.
2023
Abstract
The Byzantine ivory casket with stories of David in the Museo Nazionale del Palazzo di Venezia in Rome has engendered scholarly debate due to its exceptional characteristics and controversial chronology. The box, attested in Rome by the late nineteenth century, is thought to come from the celebrated collection of the German erudite Athanasius Kircher (1602-1680). Kircher himself may have authorized a radical restoration of the casket, replacing some of the original panels with modern ones that are still clearly recognizable. This paper examines iconographic features of one of these modern panels to reconstruct the afterlife of the David casket in seventeenth-century Rome.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Gasbarri_A_King_A_Priest_2023.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: This is the final published version of the following paper: Giovanni Gasbarri, A King, a Priest, and (Maybe) an Idol: The David Casket and Its Afterlife in Rome, in "Arte Medievale" IV ser. 13 (2023), pp. 89-102.
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.02 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.02 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


