The importance of developing data literacy skills in secondary schools has been increasingly recognised over the years. In order to achieve the successful development of data literacy skills among secondary school teachers and students, it is necessary to analyse current curricula, implement data literacy projects in school and focus on learning outcomes. It is impor- tant to follow the key challenges that teachers and students face in this process. This paper presents the survey results of the piloting study conducted in the framework of Data Literate and Dalfys - two European funded projects that aim at spreading data literacy skills in secondary school contexts. The results show a significant interest of teachers and students to develop data literacy skills but the introduction of data literacy in traditional curricula requires appropriate resources. Temporary solutions, such as introducing data literacy in specific subjects, should be promoted to promptly fill the existing gap in the development of these skills.
L'importanza di sviluppare competenze di data literacy nelle scuole secondarie è stata sempre più riconosciuta nel corso degli anni. Al fine di sviluppare le competenze di data literacy tra insegnanti e studenti della scuola secondaria, è necessario analizzare i curricula attuali, attuare progetti di data literacy a scuola e focalizzarsi sui risultati dell'apprendimento. Individuare le principali sfide che insegnanti e studenti devono affrontare in questo processo assume un ruolo di primaria importanza. Questo documento presenta i risultati di ricerca dello studio pilota condotto nell'ambito dei progetti Data Literate e Dalfys - due progetti finanziati dall'UE che mirano a promuovere la diffusione delle competenze di data literacy nel contesto della scuola secondaria. I risultati mostrano un notevole interesse degli insegnanti e degli studenti a sviluppare competenze di alfabetizzazione dei dati, ma l'introduzione dell'alfabetizzazione dei dati nei curricoli tradizionali richiede risorse adeguate. Dovrebbero essere promosse soluzioni temporanee, come l'introduzione della data literacy in specifiche materie di studio, per colmare tempestivamente il gap esistente nello sviluppo di queste competenze.
Bringing data literacy competencies in secondary schools
Havzi S
Primo
;Taibi DUltimo
2023
Abstract
The importance of developing data literacy skills in secondary schools has been increasingly recognised over the years. In order to achieve the successful development of data literacy skills among secondary school teachers and students, it is necessary to analyse current curricula, implement data literacy projects in school and focus on learning outcomes. It is impor- tant to follow the key challenges that teachers and students face in this process. This paper presents the survey results of the piloting study conducted in the framework of Data Literate and Dalfys - two European funded projects that aim at spreading data literacy skills in secondary school contexts. The results show a significant interest of teachers and students to develop data literacy skills but the introduction of data literacy in traditional curricula requires appropriate resources. Temporary solutions, such as introducing data literacy in specific subjects, should be promoted to promptly fill the existing gap in the development of these skills.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Havzi_et_al_2023.pdf
accesso aperto
Licenza:
Creative commons
Dimensione
609.02 kB
Formato
Adobe PDF
|
609.02 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


