Regulation (EU) No 2021/2117 amended Regulation (EU) No 1308/2013 on the Single CMO, allowing beverages obtained from the partial or total dealcoholisation of wine to be marketed in the European Union under the name 'wine', even though their alcohol content is lower than what is permitted by EU regulations or is almost non-existent. First, the article examines various legal perspectives of the reform, including how it has taken OIV resolutions into account, the legal value of Commission documents on wine labelling, new EU rules contribution to combating alcohol consumption, the sustainability of oenological practices and the implications for protecting cultural heritage, product authenticity and wine quality. The article then focuses on the new rules regarding information provision to consumers, assessing their effectiveness in communicating the true nature of dealcoholised and partially dealcoholised wines, and identifying any remaining misleading aspects. Finally, it highlights critical issues from the perspective of protecting product quality, particularly regarding partially dealcoholised wines with a geographical indication (GI).
Il regolamento (UE) n. 2021/2117 ha modificato il regolamento (UE) n. 1308/2013 sull’OCM unica, consentendo la commercializzazione nel mercato dell’Unione, con la denominazione «vino», di bevande ottenute dalla dealcolizzazione parziale o totale del vino, che hanno un tenore alcolico inferiore a quello previsto dalla normativa UE o quasi nullo. L’articolo esamina vari profili di interesse giuridico della riforma: dalla modalità con cui ha tenuto conto delle risoluzioni OIV in materia all’impatto dei documenti della Commissione sull’etichettatura dei vini; dal contributo alla lotta al consumo eccessivo di alcol alla sostenibilità di tali pratiche enologiche, alle implicazioni sulla tutela del patrimonio culturale e dell’autenticità del prodotto. L’articolo focalizza, poi, l’attenzione sulle nuove regole relative alla fornitura di informazioni al consumatore per valutarne l’adeguatezza rispetto all’obiettivo di comunicare la natura reale del vino dealcolizzato e del vino parzialmente dealcolizzato e per verificare se residuino profili di ingannevolezza. L’analisi evidenzia, infine, le criticità che permangono sotto il profilo della tutela della qualità del prodotto, in particolare nel caso di con indicazione geografica (IG) vini parzialmente dealcolizzati.
I vini dealcolizzati alla ricerca di identità
strambi
2025
Abstract
Regulation (EU) No 2021/2117 amended Regulation (EU) No 1308/2013 on the Single CMO, allowing beverages obtained from the partial or total dealcoholisation of wine to be marketed in the European Union under the name 'wine', even though their alcohol content is lower than what is permitted by EU regulations or is almost non-existent. First, the article examines various legal perspectives of the reform, including how it has taken OIV resolutions into account, the legal value of Commission documents on wine labelling, new EU rules contribution to combating alcohol consumption, the sustainability of oenological practices and the implications for protecting cultural heritage, product authenticity and wine quality. The article then focuses on the new rules regarding information provision to consumers, assessing their effectiveness in communicating the true nature of dealcoholised and partially dealcoholised wines, and identifying any remaining misleading aspects. Finally, it highlights critical issues from the perspective of protecting product quality, particularly regarding partially dealcoholised wines with a geographical indication (GI).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


