This paper proposes a comparison between two distinct approaches to the annotation of digital resources. The former, top-down, is rooted in the cathedral model and is based on an authoritative, centralized defnition of the adopted mark-up language; the latter, bottom-up, refers to the bazaar model and is based on the contributions of a community of users. These two approaches are analyzed taking into account both their descriptive potential and the constraints they impose on the reasoning process of recommender systems, with special reference to user profling. Three case studies are described highlighting the applicative value of these two approaches in the contexts of e-learning and knowledge management, contributing to the debate on Open Educational Resources (OER).
Questo articolo propone un confronto tra due approcci per l'annotazione di risorse digitali. Il primo approccio è top-down, si riconosce nel cosiddetto "cathedral model" ed è basato su una defnizione autoritaria e centralizzata del linguaggio di marcatura. Il secondo è bottom-up, fa riferimento al "bazaarmodel" e raccoglie i contributi di una comunità di utenti. Questi approcci sono analizzati considerando potenzialità e limiti sia sul piano descrittivo che in relazione al supporto offerto ai meccanismi di reasoning nei sistemi di raccomandazione, con particolare attenzione alla proflazione dell'utente. Vengono poi descritti tre casi di studio che evidenziano il valore applicativo di questi due approcci nell'ambito dell'e-learning e del knowledge management, inserendosi nel piu' ambito dibattito relativo alle Risorse Educative Aperte (OER).
Risorse e utenti nei processi di tagging: approcci e casi di studio
Luigi Sarti;Stefania Bocconi;Jeff Earp
2010
Abstract
This paper proposes a comparison between two distinct approaches to the annotation of digital resources. The former, top-down, is rooted in the cathedral model and is based on an authoritative, centralized defnition of the adopted mark-up language; the latter, bottom-up, refers to the bazaar model and is based on the contributions of a community of users. These two approaches are analyzed taking into account both their descriptive potential and the constraints they impose on the reasoning process of recommender systems, with special reference to user profling. Three case studies are described highlighting the applicative value of these two approaches in the contexts of e-learning and knowledge management, contributing to the debate on Open Educational Resources (OER).File | Dimensione | Formato | |
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