Laws, canons of Councils, and a series of literary sources show how domestic spaces could be used for meetings of communities excluded from official meeting places. From an archaeological point of view, however, heretic groups hardly left traces of their presence. Only in the case of Priscillianism, in fact, it was possible to carry out researches in order to find material evidences associated with Priscillian or his followers, while generally there is no archaeological evidence of the presence of heterodox Christians in domestic spaces. Nevertheless, the analysis of the available documentation demonstrates how archaeology can help to reconstruct the structural, ecclesiastical, geographical and more widely cultural context in which "heretics" lived and shared their ideas.
Provvedimenti legislativi, canoni dei Concili e una serie di fonti letterarie attestano come gli spazi domestici potessero essere utilizzati per riunioni di comunità escluse dai luoghi ufficiali di incontro. Dal punto di vista archeologico, tuttavia, i gruppi ereticali difficilmente hanno lasciato tracce della loro presenza. Solo nel caso del priscillianismo, infatti, sono state impostate ricerche finalizzate a rintracciare le testimonianze materiali associate a Priscilliano o ai suoi seguaci, mentre, in generale, non si rinvengono prove archeologiche della presenza di cristiani eterodossi negli spazi domestici. L'analisi della documentazione disponibile dimostra tuttavia come l'archeologia possa aiutare a ricostruire il contesto strutturale, ecclesiastico, geografico e più ampiamente culturale in cui gli "eretici" vivevano e condividevano le proprie idee.
Eresie e spazi domestici. Fonti letterarie e problemi archeologici
Sfameni C
2019
Abstract
Laws, canons of Councils, and a series of literary sources show how domestic spaces could be used for meetings of communities excluded from official meeting places. From an archaeological point of view, however, heretic groups hardly left traces of their presence. Only in the case of Priscillianism, in fact, it was possible to carry out researches in order to find material evidences associated with Priscillian or his followers, while generally there is no archaeological evidence of the presence of heterodox Christians in domestic spaces. Nevertheless, the analysis of the available documentation demonstrates how archaeology can help to reconstruct the structural, ecclesiastical, geographical and more widely cultural context in which "heretics" lived and shared their ideas.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Eresie e spazi domestici. Fonti letterarie e problemi archeologici
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