After an introduction on the political and cultural activities of Sir Arthur Evans in the Balkans before his moving to Knossos, the paper introduces a brief discussion about the possibility of detecting different cultural identities through the material assemblages. The case-study presented concerns the changes that occurred in the Knossian burial customs during the mid- 2nd millennium BC. After a first phase in which the funerary landscape around the palace is marked by multi-chambered tombs with hundreds of buried individuals and assemblages with many conical cups, new impressive burial customs appear around the mid-15th century BC. In the northern sector of the Knossos valley, previously not occupied by burials, singlechamber tombs with a long dromos and different approaches to depositions appear with very rich assemblages of weapons, jewellery and a new pottery set. This funerary custom is very similar to the burial uses of Mainland Greece and in the past has been interpreted as the proof of a Mycenaean presence at Knossos in that period. Later, in the Mavro Spileo cemetery, it is possible to detect signs of hybridization processes, with tombs and assemblages showing both old/local and new/foreign traits, testifying to the creation of a new material culture.

Dopo una breve introduzione sulle attività di Sir Arthur Evans nei Balcani prima del suo passaggio a Creta, l'articolo introduce la discussione sulla possibilità di identificare differenti identità culturali nella cultura materiale. Il caso studio è quello dei costumi funerari di Cnosso nel II millennio a.C. Dopo una prima fase in cui il paesaggio funerario intorno al palazzo presenta tombe multi-camera con centinaia di deposizioni e corredi con moltissime conical cups, intorno alla metà del XV sec. a.C. compaiono dei nuovi costumi funerari. Nel settore nord della valle precedentemente non occupato da necropoli, compaiono tombe a camera singola con un lungo dromos e altre tipologie di deposizione, accompagnate da ricchi corredi con armi, gioielli e un nuovo set ceramico. Questi costumi funerari sono molto simili a quelli della Grecia continentale, tanto da far sì che siano stati interpretati come la prova di una presenza micenea a Cnosso in quel periodo. Poco dopo, nella necropoli di Mavro Spileo, è possibile identificare i segni di processi di ibridizzazione, con tombe e corredi che mostrano tratti misti, vecchi/locali, nuovi/stranieri, testimoniando così la creazione di una nuova cultura materiale.

Clash of cultures or melting pot? Some identity issues in the southern Balkans and Crete: material cultures during the 2nd millennium BC

Alberti L
2019

Abstract

After an introduction on the political and cultural activities of Sir Arthur Evans in the Balkans before his moving to Knossos, the paper introduces a brief discussion about the possibility of detecting different cultural identities through the material assemblages. The case-study presented concerns the changes that occurred in the Knossian burial customs during the mid- 2nd millennium BC. After a first phase in which the funerary landscape around the palace is marked by multi-chambered tombs with hundreds of buried individuals and assemblages with many conical cups, new impressive burial customs appear around the mid-15th century BC. In the northern sector of the Knossos valley, previously not occupied by burials, singlechamber tombs with a long dromos and different approaches to depositions appear with very rich assemblages of weapons, jewellery and a new pottery set. This funerary custom is very similar to the burial uses of Mainland Greece and in the past has been interpreted as the proof of a Mycenaean presence at Knossos in that period. Later, in the Mavro Spileo cemetery, it is possible to detect signs of hybridization processes, with tombs and assemblages showing both old/local and new/foreign traits, testifying to the creation of a new material culture.
2019
Istituto di Scienze del Patrimonio Culturale - ISPC
Dipartimento di Scienze Umane e Sociali, Patrimonio Culturale - DSU
978 88 8080 355 3
Dopo una breve introduzione sulle attività di Sir Arthur Evans nei Balcani prima del suo passaggio a Creta, l'articolo introduce la discussione sulla possibilità di identificare differenti identità culturali nella cultura materiale. Il caso studio è quello dei costumi funerari di Cnosso nel II millennio a.C. Dopo una prima fase in cui il paesaggio funerario intorno al palazzo presenta tombe multi-camera con centinaia di deposizioni e corredi con moltissime conical cups, intorno alla metà del XV sec. a.C. compaiono dei nuovi costumi funerari. Nel settore nord della valle precedentemente non occupato da necropoli, compaiono tombe a camera singola con un lungo dromos e altre tipologie di deposizione, accompagnate da ricchi corredi con armi, gioielli e un nuovo set ceramico. Questi costumi funerari sono molto simili a quelli della Grecia continentale, tanto da far sì che siano stati interpretati come la prova di una presenza micenea a Cnosso in quel periodo. Poco dopo, nella necropoli di Mavro Spileo, è possibile identificare i segni di processi di ibridizzazione, con tombe e corredi che mostrano tratti misti, vecchi/locali, nuovi/stranieri, testimoniando così la creazione di una nuova cultura materiale.
Sir Arthur Evans
material culture
Knossos
burial customs
Warrior graves
Bronze age archaeology
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
prod_436304-doc_190949.pdf

Open Access dal 01/01/2023

Descrizione: Clash of cultures or melting pot? Some identity issues in the southern Balkans and Crete: material cultures during the 2nd millennium BC
Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Dimensione 9.1 MB
Formato Adobe PDF
9.1 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/381787
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact