We review and critically evaluate the current status of the simulative approach in cognitive science and neuroscience. By discussing specific examples and success cases in computational neuroscience and robotics, we point out that several ideas, theories, and predictions that stemmed from artificial systems research have contributed significantly to scientific progress in cognitive science and neuroscience, and especially when modelling studies interacted synergistically with empirical and theoretical research. Furthermore, the simulative approach is represented in an increasing number of interdisciplinary conferences and events, and it has recently influenced funding policies in the EU and the USA. The examples reviewed here suggest that the simulative method is more efficacious when conducted in an interdisciplinary endeavour, when it provides a normative / mechanistic basis to generate empirical predictions, or offers a unifying perspective on empirical phenomena that are usually studied in isolation. However, despite the success cases reviewed here, the epistemological status of the simulative approach - and especially robotics - in cognitive science and neuroscience is still disputed and its impact is not fully realized.

In questo lavoro sarà esaminato lo status attuale dell'approccio simulativo nelle scienze cognitive e nelle neuroscienze. Attraverso esempi specifici, discuteremo come idee, teorie e previsioni derivanti dalla ricerca sui sistemi artificiali abbiano contribuito significativamente al progresso scientifico nelle scienze cognitive e delle neuroscienze, spesso lavorando in sinergia con la ricerca empirica e teorica. Inoltre, l'approccio simulativo è oggi presente in un numero crescente di conferenze interdisciplinari ed eventi, e sta influenzando politiche di finanziamento dell'UE e degli USA. Gli esempi qui menzionati suggeriscono che il metodo simulativo è più efficace quando inserito in un contesto interdisciplinare, quando offre una base normativa / meccanicistica per generare predizioni empiriche e quando fornisce un quadro unitario di fenomeni tradizionalmente studiati separatamente. Nonostante i numerosi "success cases" qui menzionati, comunque, lo status epistemologico dell'approccio simulativo - e specialmente della robotica - è ancora oggetto di discussione, ed il suo impatto non ancora pienamente realizzato.

The status of the simulative method in cognitive science: current debates and future prospects

Vieri Giuliano Santucci;Giovanni Pezzulo
2015

Abstract

We review and critically evaluate the current status of the simulative approach in cognitive science and neuroscience. By discussing specific examples and success cases in computational neuroscience and robotics, we point out that several ideas, theories, and predictions that stemmed from artificial systems research have contributed significantly to scientific progress in cognitive science and neuroscience, and especially when modelling studies interacted synergistically with empirical and theoretical research. Furthermore, the simulative approach is represented in an increasing number of interdisciplinary conferences and events, and it has recently influenced funding policies in the EU and the USA. The examples reviewed here suggest that the simulative method is more efficacious when conducted in an interdisciplinary endeavour, when it provides a normative / mechanistic basis to generate empirical predictions, or offers a unifying perspective on empirical phenomena that are usually studied in isolation. However, despite the success cases reviewed here, the epistemological status of the simulative approach - and especially robotics - in cognitive science and neuroscience is still disputed and its impact is not fully realized.
2015
Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione - ISTC
In questo lavoro sarà esaminato lo status attuale dell'approccio simulativo nelle scienze cognitive e nelle neuroscienze. Attraverso esempi specifici, discuteremo come idee, teorie e previsioni derivanti dalla ricerca sui sistemi artificiali abbiano contribuito significativamente al progresso scientifico nelle scienze cognitive e delle neuroscienze, spesso lavorando in sinergia con la ricerca empirica e teorica. Inoltre, l'approccio simulativo è oggi presente in un numero crescente di conferenze interdisciplinari ed eventi, e sta influenzando politiche di finanziamento dell'UE e degli USA. Gli esempi qui menzionati suggeriscono che il metodo simulativo è più efficace quando inserito in un contesto interdisciplinare, quando offre una base normativa / meccanicistica per generare predizioni empiriche e quando fornisce un quadro unitario di fenomeni tradizionalmente studiati separatamente. Nonostante i numerosi "success cases" qui menzionati, comunque, lo status epistemologico dell'approccio simulativo - e specialmente della robotica - è ancora oggetto di discussione, ed il suo impatto non ancora pienamente realizzato.
Computational Modelling
Cognitive Sciences
Simulative Method
Computational Neuroscience
Robotics
Large-scale brain simulation
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/405072
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact