The article investigates the communication strategies of large multinational energy companies through two specific publications they issue annually: annual (financial) reports (AR) and sustainability reports (SR). Through them, it is possible to understand the image that the company wants to pass of itself to its stakeholders and to measure, at least summarily within the article, its level of "greenwashing," i.e., the set of those operations, not really of substance, that aim to have the company itself accepted as "sensitive" to the environment and corporate social responsibility, making itself, at least in words, a promoter of values that go strictly beyond profit.

L'articolo indaga le strategie di comunicazione delle grandi multinazionali energetiche attraverso due specifiche pubblicazioni da loro emesse annualmente: rapporti (finanziari) annuali (Annual Reports, AR) e rapporti di sostenibilità (Sustainability Reports, SR). Attraverso di essi è possibile comprendere l'immagine che l'azienda vuol far passare di sé nei confronti dei propri stakeholders e misurarne, almeno sommariamente all'interno dell'articolo, il livello di "greenwashing", ovvero l'insieme di quelle operazioni, non proprio di sostanza, che mirano a far accettare l'azienda stessa come "sensibile" verso l'ambiente e la responsabilità sociale d'impresa, rendendosi, almeno a parole, promotrice di valori che esulino strettamente dal profitto.

Comunicazione green o comunicazione e greenwashing? La comunicazione delle multinazionali energetiche

Luciano Celi
2022

Abstract

The article investigates the communication strategies of large multinational energy companies through two specific publications they issue annually: annual (financial) reports (AR) and sustainability reports (SR). Through them, it is possible to understand the image that the company wants to pass of itself to its stakeholders and to measure, at least summarily within the article, its level of "greenwashing," i.e., the set of those operations, not really of substance, that aim to have the company itself accepted as "sensitive" to the environment and corporate social responsibility, making itself, at least in words, a promoter of values that go strictly beyond profit.
2022
L'articolo indaga le strategie di comunicazione delle grandi multinazionali energetiche attraverso due specifiche pubblicazioni da loro emesse annualmente: rapporti (finanziari) annuali (Annual Reports, AR) e rapporti di sostenibilità (Sustainability Reports, SR). Attraverso di essi è possibile comprendere l'immagine che l'azienda vuol far passare di sé nei confronti dei propri stakeholders e misurarne, almeno sommariamente all'interno dell'articolo, il livello di "greenwashing", ovvero l'insieme di quelle operazioni, non proprio di sostanza, che mirano a far accettare l'azienda stessa come "sensibile" verso l'ambiente e la responsabilità sociale d'impresa, rendendosi, almeno a parole, promotrice di valori che esulino strettamente dal profitto.
comunicazione aziendale
greenwashing
responsabilità sociale d'impresa
energia
ambiente
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/444062
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