The TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Socio-educativa; Network Technologies and Socio-educational Inclusion) project, an agreement entered into by ITD-CNR and the Telecom Italia Foundation, is the operational development of the framework agreement between MIUR (Italian Ministry of University and Research), CNR (National Research Council) and the Telecom Italia Foundation for promoting an experiment on the educational inclusion of students who have difficulty in attending school regularly due to specific invalidating illnesses or social problems. The aim of the agreement is to seek out and experiment new educational models for students who are either temporarily or permanently unable to follow normal educational paths due to psycho-physical problems (e.g. emotional or neuropsychiatric disorders), long-term hospitalization, particular treatment programmes (e.g. multiple chemical sensitivity), or particularly disadvantaged geographical situations (e.g. students residing in small islands or mountain areas). These models will feature regular and methodical use of the new information and communication technologies, both in the normal teaching and learning processes, and in teacher interaction.

Il progetto TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Scolastica), convenzione fra ITD-CNR e Fondazione Telecom Italia, è lo sviluppo operativo dell'Accordo Quadro fra MIUR, CNR e Fondazione Telecom Italia finalizzato a una sperimentazione sull'inclusione scolastica di studenti con difficoltà alla normale frequenza scolastica per specifiche patologie invalidanti o per cause legate al disagio sociale. Obiettivo della convenzione è la ricerca e la sperimentazione di nuovi modelli di scolarizzazione per studenti, temporaneamente o in modo permanente, impossibilitati a partecipare ai normali percorsi di istruzione, a causa di problemi psico-fisici (es. disturbi della sfera emozionale o neuropsichiatrici), a lungodegenze o a particolari protocolli terapeutici (es. sensibilità multipla chimica), a situazioni geografiche particolarmente svantaggiate (es. studenti residenti in piccole isole o zone montane). Tali modelli saranno caratterizzati da un uso regolare e metodico delle nuove tecnologie dell'informazione e della comunicazione sia nel normale processo di insegnamento e apprendimento sia tra gli stessi insegnanti.

TRIS

Vincenza Benigno;Giovanni Caruso;Paola Parodi;Fabrizio Ravicchio;Manuela Repetto;Sonia Schenone;Guglielmo Trentin
2013

Abstract

The TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Socio-educativa; Network Technologies and Socio-educational Inclusion) project, an agreement entered into by ITD-CNR and the Telecom Italia Foundation, is the operational development of the framework agreement between MIUR (Italian Ministry of University and Research), CNR (National Research Council) and the Telecom Italia Foundation for promoting an experiment on the educational inclusion of students who have difficulty in attending school regularly due to specific invalidating illnesses or social problems. The aim of the agreement is to seek out and experiment new educational models for students who are either temporarily or permanently unable to follow normal educational paths due to psycho-physical problems (e.g. emotional or neuropsychiatric disorders), long-term hospitalization, particular treatment programmes (e.g. multiple chemical sensitivity), or particularly disadvantaged geographical situations (e.g. students residing in small islands or mountain areas). These models will feature regular and methodical use of the new information and communication technologies, both in the normal teaching and learning processes, and in teacher interaction.
2013
Istituto per le Tecnologie Didattiche - ITD - Sede Genova
Il progetto TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Scolastica), convenzione fra ITD-CNR e Fondazione Telecom Italia, è lo sviluppo operativo dell'Accordo Quadro fra MIUR, CNR e Fondazione Telecom Italia finalizzato a una sperimentazione sull'inclusione scolastica di studenti con difficoltà alla normale frequenza scolastica per specifiche patologie invalidanti o per cause legate al disagio sociale. Obiettivo della convenzione è la ricerca e la sperimentazione di nuovi modelli di scolarizzazione per studenti, temporaneamente o in modo permanente, impossibilitati a partecipare ai normali percorsi di istruzione, a causa di problemi psico-fisici (es. disturbi della sfera emozionale o neuropsichiatrici), a lungodegenze o a particolari protocolli terapeutici (es. sensibilità multipla chimica), a situazioni geografiche particolarmente svantaggiate (es. studenti residenti in piccole isole o zone montane). Tali modelli saranno caratterizzati da un uso regolare e metodico delle nuove tecnologie dell'informazione e della comunicazione sia nel normale processo di insegnamento e apprendimento sia tra gli stessi insegnanti.
inclusione
scolastica
scolarizzazione
frequenza scolastica
difficoltà
disagio sociale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14243/257014
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