The ReMath project was aimed at exploring European-level integration of theoretical frameworks regarding mathematics teaching and learning with digital technologies, taking a 'learning through representing' approach and focusing on the didactical functionality of digital media. The work was based on evidence from experience involving a cyclical process of: -developing six state-of-the-art dynamic digital artefacts for representing mathematics involving the domains of algebra, geometry and applied mathematics; -developing scenarios for the use of these artefacts for educational added value; -carrying out empirical research involving cross-experimentation in realistic educational contexts.
Il progetto ReMath, finanziato dalla Comunità Europea nell'ambito del 6° Programma Quadro (IST), aveva come obiettivo principale quello di favorire l'integrazione a livello europeo fra diversi quadri teorici che riguardano l'insegnamento/apprendimento della matematica per mezzo delle nuove tecnologie. Il progetto si è articolato nelle seguenti attività: -sviluppo di sei DDA (dynamic digital artifacts) per la matematica che riguardano i dominii dell'algebra, della geometria e della matematica applicata, e che offrono nuove rappresentazioni per l'apprendimento di concetti matematici in tali domini; -sviluppo di piani pedagogici che prevedono l'uso delle DDA ; -realizzazione di ricerche empiriche basate su sperimentazioni incrociate dei piani pedagogici in diversi contesti educativi reali.
ReMath
Giorgio Olimpo;Rosa Bottino;Giampaolo Chiappini;Jeffrey Earp;Michela Ott;Francesca Pozzi;Mauro Tavella
2005
Abstract
The ReMath project was aimed at exploring European-level integration of theoretical frameworks regarding mathematics teaching and learning with digital technologies, taking a 'learning through representing' approach and focusing on the didactical functionality of digital media. The work was based on evidence from experience involving a cyclical process of: -developing six state-of-the-art dynamic digital artefacts for representing mathematics involving the domains of algebra, geometry and applied mathematics; -developing scenarios for the use of these artefacts for educational added value; -carrying out empirical research involving cross-experimentation in realistic educational contexts.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.