Universities often carry out initiatives to assist upper secondary students in their choice of university faculties and courses. However, most of such initiatives are transmissive, and do not offer students hands-on experiences or opportunities for peer interaction. This paper instead presents an immersive, team-based experience on educational robotics offered to prospective students in Computer Engineering (N=88). Evaluation of the activity focused on: (1) improvements in students' awareness when it comes to pick a faculty and a course; (2) improvements in basic Computer Sciences knowledge; (3) prospective students' interactions and community-building. The results suggest that students' knowledge and skills are improved at the end of the experience and that this has a positive effect on their attitude towards the choice of a specific faculty and/or course. Student interactions proved to be more critical, as most teams displayed a low quality of social interactions.
Le università propongono frequentemente iniziative per supportare la scelta del corso di laurea da parte degli studenti di scuola superiore. La maggior parte di tali iniziative, tuttavia, hanno un approccio trasmissivo e non offrono agli studenti attività pratiche o opportunità per interazioni tra pari. Questo articolo propone invece un'attività collaborativa e immersiva che usa la robotica educativa. L'attività è stata proposta a degli studenti interessati ad iscriversi a ingegneria informatica (N=88). La valutazione dell'attività ha preso in considerazione: (1) l'aumento della consapevolezza da parte degli studenti nella scelta di un corso di studi; (2) il miglioramento nelle conoscenze informatiche di base; (3) le interazioni e la costruzione di comunità tra i potenziali studenti. I risultati suggeriscono che al termine dell'esperienza la conoscenza e le capacità degli studenti siano migliorate e che questo abbia avuto un effetto positivo sul loro atteggiamento verso la scelta di un corso di studi. L'interazione tra gli studenti è risultata essere più critica, in quanto la maggior parte dei gruppi ha presentato una bassa qualità delle interazioni.
"Should I become a computer engineer?" Using an immersive experience with upper secondary students to support faculty choice
Passarelli M;Pozzi F;
2022
Abstract
Universities often carry out initiatives to assist upper secondary students in their choice of university faculties and courses. However, most of such initiatives are transmissive, and do not offer students hands-on experiences or opportunities for peer interaction. This paper instead presents an immersive, team-based experience on educational robotics offered to prospective students in Computer Engineering (N=88). Evaluation of the activity focused on: (1) improvements in students' awareness when it comes to pick a faculty and a course; (2) improvements in basic Computer Sciences knowledge; (3) prospective students' interactions and community-building. The results suggest that students' knowledge and skills are improved at the end of the experience and that this has a positive effect on their attitude towards the choice of a specific faculty and/or course. Student interactions proved to be more critical, as most teams displayed a low quality of social interactions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.