Serious illness prevents many students from attending school on a regular basis and can lead to long-term absence from the classroom. The consequent isolation impedes socialization and educational exchange between homebound students and their schoolmates, as well as interaction with their teachers. Moreover, these students face serious difficulties when they eventually manage to return to school. All these factors slow down homebound students' learning progress and weaken their sense of belonging to their peer group. In response to these issues, Italy's Ministry of Education (MIUR), National Research Council (CNR), and the TIM Foundation set up a project in 2013 named TRIS (Networked Technologies and Socio-educational Inclusion). The main aim of the project is to develop a flexible and scalable intervention model for integrating homebound leaners. This is based on active and engaging learning approaches and is designed for application to a wide variety of long-term absence situations. The main pillar of the project is the so-called "Inclusive Hybrid Classroom", a special blending of physical and digital learning spaces. By facilitating direct engagement in class activities, irrespective of the students' actual location, this kind of classroom heightens the sense for everyone that the homebound student is actively present in the classroom.

Gravi patologie croniche costringono molti studenti a lunghe assenze da scuola. L'isolamento che ne consegue, impedisce lo scambio continuativo con compagni e insegnanti oltre a rendere problematico il rientro in classe. Tutto ciò rallenta il processo di apprendimento e mina il senso di appartenenza al gruppo dei pari. Per questa ragione, nel 2013, MIUR, CNR e Fondazione TIM, lanciano il progetto TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Socio-educativa) per studiare un modello di intervento centrato su approcci didattici attivi e partecipativi, estendibile a tutte le situazioni di assenza prolungata. Elemento cardine del modello è la cosiddetta "classe ibrida inclusiva", un mix fra spazi fisici e digitali che non si limita a far fruire passivamente le lezioni da casa, ma che consente all'alunno di percepirsi in aula e, al contempo, essere percepito presente dai propri pari attraverso un coinvolgimento diretto nelle attività didattiche. In questo volume è raccolta l'esperienza di TRIS e descritto il modello di inclusione socio-educativa messo a punto e sperimentato nel corso del progetto.

Classi ibride e inclusione socio-educativa: il progetto TRIS

Benigno V;Caruso G;Fante C;Ravicchio F;Trentin G
2018

Abstract

Serious illness prevents many students from attending school on a regular basis and can lead to long-term absence from the classroom. The consequent isolation impedes socialization and educational exchange between homebound students and their schoolmates, as well as interaction with their teachers. Moreover, these students face serious difficulties when they eventually manage to return to school. All these factors slow down homebound students' learning progress and weaken their sense of belonging to their peer group. In response to these issues, Italy's Ministry of Education (MIUR), National Research Council (CNR), and the TIM Foundation set up a project in 2013 named TRIS (Networked Technologies and Socio-educational Inclusion). The main aim of the project is to develop a flexible and scalable intervention model for integrating homebound leaners. This is based on active and engaging learning approaches and is designed for application to a wide variety of long-term absence situations. The main pillar of the project is the so-called "Inclusive Hybrid Classroom", a special blending of physical and digital learning spaces. By facilitating direct engagement in class activities, irrespective of the students' actual location, this kind of classroom heightens the sense for everyone that the homebound student is actively present in the classroom.
2018
Istituto per le Tecnologie Didattiche - ITD - Sede Genova
978-88-917-7204-6
Gravi patologie croniche costringono molti studenti a lunghe assenze da scuola. L'isolamento che ne consegue, impedisce lo scambio continuativo con compagni e insegnanti oltre a rendere problematico il rientro in classe. Tutto ciò rallenta il processo di apprendimento e mina il senso di appartenenza al gruppo dei pari. Per questa ragione, nel 2013, MIUR, CNR e Fondazione TIM, lanciano il progetto TRIS (Tecnologie di Rete e Inclusione Socio-educativa) per studiare un modello di intervento centrato su approcci didattici attivi e partecipativi, estendibile a tutte le situazioni di assenza prolungata. Elemento cardine del modello è la cosiddetta "classe ibrida inclusiva", un mix fra spazi fisici e digitali che non si limita a far fruire passivamente le lezioni da casa, ma che consente all'alunno di percepirsi in aula e, al contempo, essere percepito presente dai propri pari attraverso un coinvolgimento diretto nelle attività didattiche. In questo volume è raccolta l'esperienza di TRIS e descritto il modello di inclusione socio-educativa messo a punto e sperimentato nel corso del progetto.
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