Recent advances in the field of artificial intelligence and, in particular, the rapid and pervasive spread of generative artificial intelligence tools, pose numerous significant challenges to the education field. Research activity in this area is generally aimed at understanding the impact of such innovations on learning and teaching processes and investigating what strategies to adopt to best guide such transformations. In particular, when it comes to analysing the interplay between generative AI and creativity, the need to understand the effect of such technologies on the development of students’ creative skills in the short and long term is compounded by the need to investigate whether and how generative AI can be used to foster the development of such skills. This work, after presenting the main theories on creativity and creative education and providing a historical overview of the origins and evolution of generative AI, analyses the most relevant contributions in the field related to the use of generative AI tools, in general, with respect to the broad field of education and, specifically, in relation to the promotion of creative skills. Regarding this last point, the conducted analysis highlights the embryonic state of the sector and outlines a possible perspective for the development of research in this field.
I recenti progressi nel settore dell'intelligenza artificiale e, in particolare, la rapida e pervasiva diffusione degli strumenti di intelligenza artificiale generativa, pongono il settore dell'istruzione davanti ad una serie di sfide significative. L'attività di ricerca in questo settore è generalmente rivolta alla comprensione dell'impatto di tali innovazioni sui processi di apprendimento ed insegnamento, e all’investigazione di quali strategie adottare per guidare al meglio tali trasformazioni. In particolare, quando si tratta di analizzare l'intreccio fra IA generativa e creatività, alla necessità di comprendere l'effetto di tali tecnologie sullo sviluppo delle capacità creative degli studenti nel breve e nel lungo periodo, si aggiunge il bisogno di investigare se e come sia possibile utilizzare l'IA generativa per favorire lo sviluppo di tali abilità. Il presente contributo, dopo aver presentato le principali teorie sulla creatività e sull’educazione creativa e fornito una panoramica storica delle origini e dell’evoluzione dell’IA generativa, analizza i contributi più rilevanti del settore relativi all’utilizzo degli strumenti di IA generativa, in generale, rispetto al campo largo dell'educazione e, nello specifico, in relazione alla promozione delle abilità creative. Rispetto a questo ultimo punto, l'analisi realizzata evidenzia lo stato embrionale del settore e delinea una possibile prospettiva di sviluppo della ricerca in quest’ambito.
AI for Creative Skill Development: A State-of-the-Art Analysis on Current Theories and Approaches
Fabrizio Lo Presti;Tosto Crispino;Gentile Manuel;Citta Giuseppe;Perna Salvatore
2024
Abstract
Recent advances in the field of artificial intelligence and, in particular, the rapid and pervasive spread of generative artificial intelligence tools, pose numerous significant challenges to the education field. Research activity in this area is generally aimed at understanding the impact of such innovations on learning and teaching processes and investigating what strategies to adopt to best guide such transformations. In particular, when it comes to analysing the interplay between generative AI and creativity, the need to understand the effect of such technologies on the development of students’ creative skills in the short and long term is compounded by the need to investigate whether and how generative AI can be used to foster the development of such skills. This work, after presenting the main theories on creativity and creative education and providing a historical overview of the origins and evolution of generative AI, analyses the most relevant contributions in the field related to the use of generative AI tools, in general, with respect to the broad field of education and, specifically, in relation to the promotion of creative skills. Regarding this last point, the conducted analysis highlights the embryonic state of the sector and outlines a possible perspective for the development of research in this field.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
AI for Creative Skill Development- A State-of-the-Art Analysis on Current Theories and Approaches.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
Creative commons
Dimensione
435.02 kB
Formato
Adobe PDF
|
435.02 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.